fredag 28 oktober 2022

Migrationsverket

Migrationsverket har 5000 anställda som generöst ger asyl till alla från Mellanöstern och Afrika men lägger ned stort arbete på idiotiska utvisningsärenden.

De har många hjärtstartare men inga hjärnstartare!



18-åriga Julieta Papikyan pluggar på gymnasiet men kan inte visa att hon kan försörja sig på egen hand. Nu ska hon utvisas. Trots att hennes mamma, pappa och bror arbetar och bor här.

För fyra år sedan kom Julieta Papikyan till Sverige som 14-åring. Hon flyttade från Armenien till Sverige tillsammans med hennes föräldrar som fått arbete i Enköping. I Sverige har Julieta etablerat sig, gått ett och ett halvt år på Introduktionsprogrammet på Westerlundska för att sedan börja på samhällsprogrammet. Hon är idag 18 år och har lärt sig det svenska språket, fått vänner och satsar på att läsa vidare efter gymnasiet.

I januari 2021 ansökte Julieta om att få permanent uppehållstillstånd i Sverige, något som båda hennes föräldrar och bror fått. Men i somras kom beskedet att hon får avslag på sin ansökan och ska utvisas. Julieta sammanfattar hur hon tolkat Migrationsverkets beslut.

– Jag är över 18 år och inte kan visa att jag kan försörja mig själv och att jag inte är känsloberoende av min familj, säger Julieta Papikyan.

Julieta och hennes familj har överklagat utvisningsbeslutet.

EP har tagit del av Julietas avslag från Migrationsverket. Där framgår det, bland annat, att de gjort bedömningen att hon inte är beroende av sin mamma, trots att hon studerar på gymnasiet och att föräldrarna då har underhållsskyldighet gentemot henne.

Så här skriver migrationsverket i sitt beslut:

"Vid en sammanvägd bedömning av omständigheterna i ärendet finner Migrationsverket inte att det föreligger ett sådant särskilt beroendeförhållande som krävs för att uppehållstillstånd ska beviljas.".

Under rubriken "Bedömning av andra skäl för uppehållstillstånd på grund av anknytning" står det att en person kan beviljas permanent uppehållstillstånd på grund av anknytning till Sverige. Även på den här punkten får hon avslag.

Den sista punkten där Julieta fått avslag är "Bedömning av synnerligen och särskilt ömmande omständigheter". Under nämnda rubrik skriver de: "Migrationsverket anser vid en sammantagen bedömning att du trots din vistelsetid inte fått sådana band till Sverige att du har en särskild anknytning hit.".

EP har sökt Migrationsverket för en kommentar av bedömningen i ärendet. Eftersom EP inte har erhållit någon skriftlig fullmakt att ta del av ärendet via Migrationsverket så kommer de inte kunna kommentera det specifika fallet, men de kan svara på frågor på ett generellt plan via mejl.

I mejlsvaret utvecklar Migrationsverket att man som vuxen ska kunna klara sig själv i Sverige, och att en anställning eller universitetsstudier är skäl för att få uppehållstillstånd. Inte gymnasiestudier.

"Då gäller också samma regler som för andra vuxna, till exempel att en anställning eller universitets- eller högskolestudier i Sverige kan generera rätt till uppehållstillstånd men då måste ansökan lämnas in innan man reser in i Sverige."

De beskriver också hur kriterierna ser ut för att få stanna på grund av anknytning. "En vuxen person som bott länge i Sverige och som istället vill beviljas uppehållstillstånd grundat på synnerligen ömmande omständigheter, såsom stark anknytning till landet, krävs att den anknytningen är starkare än den som man har till hemlandet, att man bott här under sina formativa år.".

Migrationsverket bedömer alltså att Julieta, som bott här med hela sin familj i fyra år, inte har en starkare anknytning till Sverige än till Armenien.

– Jag är integrerad i Sverige, jag har mina vänner och min familj här. De viktigaste åren i mitt liv har jag bott i Sverige, jag har skapat min identitet här, säger Julieta Papikyan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar