torsdag 8 december 2022

Beslagtagna barn

Barn som far illa i hederskulturen ska omhändertas av socialtjänsten men när det sker bildas våldsinspirerande motståndsgrupper.



”Vi fortsätter granska och berätta om de svenska aktörerna som är drivande i kampanjen”

Hetsandet mot socialtjänsten har förgrovats och radikaliserats. Desinformationskampanjen om att muslimska barn omhändertas på felaktiga grunder har lett till flera allvarliga hot mot socialsekreterare. SVT Nyheter kan nu visa hur inflytelserika opinionsbildare i Sverige underblåser polarisering och sprider falska rykten.

Det har snart gått ett år sedan en massiv ryktesspridning om socialtjänsten och Sverige tog fart i arabiskspråkiga sociala kanaler och nyhetsmedier. I vad som betecknas som en koordinerad påverkanskampanj anklagas svenska myndigheter för att kidnappa muslimska barn och Sverige beskrivs som ”en fasciststat”.

Länge spreds desinformationen främst genom utländska kanaler – och så sker i stor utsträckning fortfarande. Men nyligen kunde SVT Nyheter berätta hur kampanjen under hösten fått ny fart via svenska konton i sociala medier, bland annat genom livesändningar på Tiktok.

”Retoriken blivit allt grövre”
Vi kunde ge exempel på hur retoriken blivit allt grövre, med uppmaningar till våldshandlingar, vilket ledde till att socialtjänsten i Göteborg gjorde en polisanmälan.

Det finns tydliga tecken på en radikalisering av denna rörelse. ”De blir aktiva och organiserade av den här desinformationen”, som Mikael Tofvesson vid Myndigheten för psykologiskt försvar uttrycker det.

Nu fortsätter vi granska och berätta om de svenska aktörerna som är drivande i kampanjen mot socialtjänsten. Våra reportrar har ägnat mycket tid åt att ta reda på vad som sägs i de Tiktok-sändningar där ledmotivet är att svenska myndigheter är korrupta och att socialtjänsten ”kidnappar” barn.

”Lika viktigt att berätta hur desinformation sprids”
Det är en viktig publicering, där vi bland annat intervjuar mannen som i sociala medier kallar sig ”Abou Anwar”. Eftersom han på Tiktok sagt till en pappa att han bör ”ta tillbaka sina barn eller bli martyr” – vilket kan tolkas som uppmaning att begå terrordåd – ville vi ställa frågor till honom. ”Abou Anwar” var, tvärt emot vad han senare meddelat sina följare i sociala medier, mycket angelägen om att träffa SVT:s reporter. Men kanske var frågorna tuffare än han hade tänkt sig.

Någon kanske tycker det ser ut som om SVT med vår rapportering försöker skydda socialtjänsten från kritik. Är det inte i själva verket SVT:s uppgift att granska myndigheter och avslöja maktmissbruk? Jo, det är det förstås – också. Och det gör vi.

Men lika viktigt är det att berätta om hur desinformation sprids, om uppmaningar till våld, om hur mörka krafter arbetar för att skapa polarisering och underminera demokratin.


Desinformationskampanjen mot socialtjänsten har tagit ny fart – nu genom aktörer baserade i Sverige. Tonen har samtidigt hårdnat, med anspelningar på terrorhot och martyrskap.

I sociala medier har desperata föräldrar och mer extrema röster funnit varandra i ett löst sammansatt nätverk, där de hjälper varandra att få genomslag för sina budskap.

Den egyptiske bloggaren Mustafa Al-Sharqawi och hans Youtube-kanal Shuon Islamiya (Muslimska angelägenheter) och andra arabiskspråkiga kanaler har återkommande pekats ut som drivande i desinformationskampanjen mot socialtjänsten.

Men påståenden om ”kidnappade barn” har under hösten blivit allt vanligare även i svenska kanaler.

Nyligen kunde SVT Nyheter berätta att retoriken har skruvats upp, bland annat på svenska Tiktok-konton. Det förekommer även uppgifter om våldshandlingar, bland annat i en video där attentat mot socialtjänsten nämns.

Socialförvaltningen Nordost i Göteborg, som har gjort en polisanmälan efter SVT:s publicering, benämner uppmaningarna som ”hot mot demokratin”.

– När det gäller Tiktok har vi sett en ökning nu. Det är inte bottar som gör det här, utan det är människor som reagerar hatfullt. De blir aktiva och organiserade av den här desinformationen, säger Mikael Tolfvesson, chef vid Myndigheten för psykologiskt försvar.

SVT Nyheter har kartlagt det svenska nätverket bakom kampanjen som förs i sociala medier. Det är en spretig rörelse med allt från föräldrar som kämpar för att få tillbaka sina omhändertagna barn – till betydligt mer extrema röster och ideologiskt drivna aktörer som vill undergräva förtroendet för samhället.

”Ideologiska motsättningar möts”
De tongivande personerna medverkar i varandras livesändningar i sociala medier och bidrar på så sätt till att öka varandras genomslag och trovärdighet. Flera av dem möts även utanför nätgemenskapen.

Hannah Pollack-Sarnecki är forskare på Totalförsvarets forskningsinstitut (FOI), framför allt inom området våldsbejakande extremism.

– Extremgrupper som kommer från olika håll ideologiskt och på många sätt är varandras ideologiska motståndare har också vissa frågor som de möts i. En sådan fråga rör familjen och familjens roll, säger Hannah Pollack-Sarnecki.

– En annan sådan fråga rör uppfattning om att staten eller den liberala staten är ens fiende. Här sammanfaller de sakerna och vi ser att grupper trots ideologiska motsättningar möts kring dessa frågor i vissa sammanhang.

”Abou Anwar” uppmanade pappa att bli martyr – försvarar hårda retoriken
UPPDATERAD 5 DECEMBER 2022PUBLICERAD 5 DECEMBER 2022
I en uppmärksammad video på Tiktok har han uppmanat en pappa att ta tillbaka sina barn – eller dö ”som martyr”.

När SVT Nyheter träffar mannen, som i sociala medier kallar sig ”Abou Anwar”, hävdar han att han har blivit missförstådd.

SVT Nyheter har kartlagt den svenska desinformationskampanjen mot socialtjänsten. Här är några av de mest tongivande aktörerna:

”Abou Anwar”
Egen företagare, har bott i Sverige i drygt 30 år. Har ett starkt personligt engagemang i frågan. I en livesändning på Tiktok har han uppmanat en pappa att ”ta tillbaka sina barn eller bli martyr”. Hävdar själv att han inte uppmanar till våldshandlingar.

– När folk pratar om hot, då stoppar jag på en gång, säger han.

Hör ”Abou Anwar” svara på frågor från SVT:s reporter i klippet ovan.

Mamman driver organisationen Family United tillsammans med en annan förälder som har fått sina barn omhändertagna. Organiserar bland annat demonstrationer och driver opinion i sociala medier. Hävdar att barn kan bli omhändertagna bara för att de har rufsigt hår eller ketchup på tröjan. Hon säger till SVT Nyheter att ingen av ”oss frontfigurer” som är drivande i frågan har uppmanat till våld, utan att de bedriver en ”kamp för att rädda barn från socialtjänstens klor”.

Göteborgaren har en Youtubekanal med över en halv miljon följare. Han har varit en framträdande gestalt sedan kampanjen drog igång i våras, då en av hans videos med en desperat pappa fick internationell spridning. Har fortsatt att intervjua och sprida upprivna föräldrars berättelser om barn som tagits av socialtjänsten. Nyligen reste han utomlands för att intervjua släktingar till en man som uppges ha tagit livet av sig efter att hans nio barn omhändertagits.

Pappan har fått flera barn omhändertagna av socialtjänsten. Familjens fall blev en del av desinformationskampanjen och har lyfts återkommande under året i både svenska livesändningar och på utländska plattformar. Mannen har själv över 10 000 följare på Tiktok och deltar frekvent i livesändningar med personer inom rörelsen.


Facebook-gruppen Barnens rättigheter Mina rättigheter har nära 30 000 medlemmar. Drivs och modereras av personer som har fått anhöriga omhändertagna och som även deltar i demonstrationer. Gruppens syfte är att uppmärksamma vad de kallar ”socialens maktmissbruk”. Många av inläggen och kommentarerna handlar om hur barn kidnappats från sina familjer. Har också ett Tiktok-konto som når ut till tusentals användare.
'

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar