Storbråk väntas kring avhandling om Muslimska brödraskapet i Sverige
Har islamister från Muslimska brödraskapet infiltrerat det svenska samhället?
På fredag försvarar Sameh Egyptson sin doktorsavhandling. En 740-sidig anklagelseakt mot namngivna muslimska ledare – och mot Sverige.
Men de utpekade har hittat sakfel. Handledaren spår ”en skitstorm” och är beredd att hamna i domstol.
”Kära vänner! Det är dags för mig att försvara min tes att Islamiska förbundet i Sverige är den nationella filialen för det internationella Muslimska brödraskapet.”
Så skriver doktoranden och debattören Sameh Egyptson på Facebook om den doktorsavhandling som han på fredag lägger fram vid Lunds universitet.
Disputationen på fredag är ovanlig för att så mycket står på spel. För Sameh Egyptson personligen, som i flera år beskyllts för att sprida antimuslimska konspirationsteorier och som vill försvara sig – men också för flera svenska organisationer, politiska partier och myndigheter.
Sameh Egyptsons 740-sidiga avhandling utgör en massiv anklagelseakt mot ett av de största muslimska förbunden i Sverige: Islamiska förbundet i Sverige (IFiS), som bland annat driver Stockholms moské på Södermalm.
– Moskén och det islamiska centret där fungerar som ett högkvarter för Muslimska brödraskapet i Sverige, säger Sameh Egyptson.
Det bestrids av imam Mahmoud Khalfi vid Stockholms moské, som i avhandlingen pekas ut som en av de viktigaste svenska representanterna för Muslimska brödraskapet, en islamistisk rörelse med rötter i Egypten och som svensk säkerhetspolis ser som antidemokratisk.
Mahmoud Khalfi anser att Egyptson ljuger och förvanskar citat från sina källor.
– Avhandlingen är som en polisiär utredning där han förvränger och samlar en massa saker, enbart för att svartmåla. Han förstör för tusentals personer, säger Mahmoud Khalfi.
Imam Mahmoud Khalfi i Stockholms moské tillbakavisar bestämt att han skulle vara en av Muslimska brödraskapets svenska ledare, vilket Sameh Egyptson hävdar. Egyptsons avhandling är, enligt Khalfi, ”en polisiär utredning” där han förvränger och svartmålar.Imam Mahmoud Khalfi i Stockholms moské tillbakavisar bestämt att han skulle vara en av Muslimska brödraskapets svenska ledare, vilket Sameh Egyptson hävdar. Egyptsons avhandling är, enligt Khalfi, ”en polisiär utredning” där han förvränger och svartmålar. Foto: Lotta Härdelin
Sameh Egyptsons doktorsavhandling innebär även hård kritik mot flera svenska politiska partier och myndigheter, som enligt Egyptson har låtit sig luras av en islamistisk, antidemokratisk rörelse som seglar under falsk flagg.
Kommuner samt myndigheter som Folkbildningsrådet, Sida och Myndigheten för stöd till trossamfund har genom åren delat ut hundratals miljoner till studieförbund, skolor och organisationer som Egyptson pekar ut som styrda av antidemokrater.
– Jag menar att en liten grupp islamister har infiltrerat svenska politiska partier, skolor och studieförbund. De har lyckats med att bli ”muslimers representant” i Sverige – fast de i själva verket företräder Muslimska brödraskapet. Det blir väldigt tydligt när man tittar på vad ledarna säger på arabiska, till en arabisk publik. Då bekänner de sig öppet till Muslimska brödraskapet, säger Sameh Egyptson.
DN träffar Sameh Egyptson en klar vinterdag på ett kafé söder om Malmö, där han bor nära stranden med sin fru Pia och två barn. Vid sidan av forskningen vid Lunds universitet driver han en resebyrå specialiserad på Egyptenresor.
– Jag har arbetat med avhandlingen i över tjugo år, till och från.
Han är född 1966 och växte upp i Kairo, i en kristen koptisk familj. I dag är han agnostiker, medlem i Humanisterna.
– När jag var barn på 70-talet skyddades Muslimska brödraskapet av egyptiska säkerhetspolisen. De byggde moskéer och mördade och terroriserade kristna och oliktänkande. Det handlade främst om politik, inte religion. Även andra muslimer, som sufister och liberala muslimer, hotades av Brödraskapet.
”Många i Sverige har låtit sig luras av en liten grupp reaktionära islamister, som gör anspråk på att föra muslimers talan”, säger Sameh Egyptson.”Många i Sverige har låtit sig luras av en liten grupp reaktionära islamister, som gör anspråk på att föra muslimers talan”, säger Sameh Egyptson. Foto: Ola Torkelsson
Som 23-årig trotskistisk student i Kairos vänsterkretsar flydde han Hosni Mubaraks diktatur. I Sverige tog han sitt nya efternamn Egyptson, en blinkning till både det nya och gamla hemlandet.
– Jag fick strida mot Patent- och registreringsverket (PRV) för att få igenom ”Egyptson”. Man fick inte ta ett namn efter ett land. Men jag gick till den grekiska roten av ordet och visade att det från början inte var namnet på en nation, utan ett ord för mark. Då kunde inte PRV tjafsa mer med mig!
Konflikträdd är han inte, Sameh Egyptson.
Som en hårdslående kritiker av islamism i allmänhet och Muslimska brödraskapet i synnerhet har han de senaste åren uppvaktats av politiska partier till höger.
– Sverigedemokraterna erbjöd mig 150 000 kronor för att översätta min engelskspråkiga bok om Muslimska brödraskapet i Sverige – ”Holy White Lies” – till svenska. SD ville ha sin partilogga tryckt på översättningen. Jag tackade nej.
Varför?
– För det första: För att jag inte anser att muslimer är ett hot mot Sverige. Det finns många goda muslimer som kämpar mot islamism. Om jag ska förknippas med SD så måste de ta tillbaka sina uttalanden om muslimer i Sverige. För det andra: Jag är inte nationalist. Jag är idealist, i grund och botten. Så det går inte ihop.
Drar SD alla muslimer över en kam?
– Ja. Många gör tyvärr det. Och de skiljer inte mellan islam och islamism, säger Sameh Egyptson.
Jessica Stegrud (SD) bekräftar för DN att hon, via sin budget som tidigare europaparlamentariker, uttryckt intresse för att sponsra Sameh Egyptsons arbete.Jessica Stegrud (SD) bekräftar för DN att hon, via sin budget som tidigare europaparlamentariker, uttryckt intresse för att sponsra Sameh Egyptsons arbete. Foto: Jenny Leyman
Jessica Stegrud (SD), riksdagsledamot och tidigare EU-parlamentariker, bekräftar att hon uttryckt intresse för att sponsra Sameh Egyptsons arbete genom den budget som hon förfogade över i Europaparlamentet.
”Ämnet är väldigt angeläget och Sameh gav ett väldigt kunnigt och initierat intryck när vi träffades”, skriver Stegrud i ett sms.
Sameh Egyptson har hållit föredrag hos SD. Han säger att han gärna skulle föreläsa för alla partier, från höger till vänster.
– Men hittills är det bara SD, KD, M och L som har bjudit in mig. Kanske vill andra partier inte tala så mycket om Muslimska brödraskapet, eftersom de har låtit sig luras av dem.
Muslimska brödraskapet (MB) är en politisk och religiös rörelse som grundades 1928 av Hassan al-Banna i Egypten och som utvecklats till ett stort internationellt sunnimuslimskt nätverk med idén att islam ska influera politiken.
Rörelsen har flera ansikten och skepnader. Hos MB finns antisemitiska och våldsbejakande strömningar – men också tänkare som predikat pragmatism och som uppmanat till att följa demokratiska spelregler. På vissa håll i Mellanöstern och Nordafrika har MB ibland uppfattats som en frihetsrörelse, mer demokratiska än diktaturerna de verkat i.
I juni 2012 vann Muslimska brödraskapets kandidat Muhammad Mursi presidentvalet i Egypten. Ett år senare blev han avsatt av militären efter stora folkliga protester.I juni 2012 vann Muslimska brödraskapets kandidat Muhammad Mursi presidentvalet i Egypten. Ett år senare blev han avsatt av militären efter stora folkliga protester. Foto: Nasser Nasser/AP
Svenska säkerhetspolisen betraktar inte Muslimska brödraskapet som en terrorgrupp, men ser ändå stora problem med rörelsen. Enligt Säpo är MB:s mål ”ett världsomspännande kalifat byggt på sharia”, vilket är ”oförenligt med svenska grundläggande fri- och rättigheter”. Säpo skriver även att MB:s strategi i västvärlden bygger på ”segregation och enklavisering”.
Sameh Egyptson delar Säpos syn – och Säpo hänvisar i sin tur specifikt till Egyptson i ett yttrande som legat till grund för att stänga muslimska skolor i Uppsala och Stockholm.
– Arabiska är mitt modersmål. Jag har ägnat flera år åt att gräva fram vad svenska muslimska företrädare säger när de exempelvis intervjuas i arabiska medier. Få andra har granskat detta, säger Sameh Egyptson.
Fakta. Muslimska brödraskapet grundades 1928
Muslimska brödraskapet (MB) är en politisk och religiös rörelse som grundades 1928 av Hassan al-Banna i Egypten. Rörelsen har utvecklats till ett stort internationellt sunnimuslimskt nätverk, med idén att islam ska influera politiken.
Forskare som undersökt MB betonar ofta att det är svårt att säga något bestämt om rörelsen som helhet, eftersom den har många ansikten och skepnader. Hos MB finns antisemitiska och våldsbejakande strömningar – men också tänkare som predikat pragmatism och som uppmanat sina anhängare att följa demokratiska spelregler.
På vissa håll i Mellanöstern och Nordafrika har MB ibland setts som en frihetsrörelse, som sagt sig stå för mer demokratiska ideal än diktaturerna de verkat i.
Enligt svenska Säpo är organisationens mål ”ett världsomspännande kalifat byggt på sharia”, vilket är ”oförenligt med svenska grundläggande fri- och rättigheter”. Säpo skriver även att MB:s strategi i västvärlden bygger på ”segregation och enklavisering”.
I sin doktorsavhandling – som sedan ett par veckor kan läsas via Lunds universitets webbplats – pekar han ut ett stort antal personer som tillhörande Muslimska brödraskapets svenska nätverk.
Flera av dem är kända namn i den svenska offentligheten. Här finns grundare av skolor, ledare i muslimska förbund och studieförbund, profilerade debattörer samt tidigare politiker i M, S, MP och C.
För att styrka sin tes att de namngivna personerna tillhör MB lägger Sameh Egyptson ett stort pussel av myndighetsdokument, tidningscitat och klipp från Islamiska förbundets egna publikationer, i ett gigantiskt källmaterial som sträcker sig flera decennier tillbaka.
– Jag har en vetenskaplig metod och lyckas på punkt efter punkt bevisa att det här nätverket utgör Muslimska brödraskapet i Sverige. De nekar till det – men det ingår i MB:s strategi att vilseleda och förställa sig.
Tesen som Sameh Egyptson nu lägger fram till akademisk prövning är inte ny.
Under flera år har han, i debattartiklar och böcker, framfört sin syn att Muslimska brödraskapet har infiltrerat delar av svenska politiska partier som Socialdemokraterna, Miljöpartiet, Centerpartiet och Moderaterna. Även flera muslimska skolor i Sverige har grundats och styrs av MB-islamister, enligt Sameh Egyptson.
I avhandlingen citerar han en skolledare som i Islamiska förbundets tidning förespråkar separation mellan flickor och pojkar, att musikämnet ”kan ersättas av religiösa sånger” samt att islam går före Darwins evolutionsteori.
När förvaltningsrätten i Stockholm strax före jul meddelade att två muslimska skolor, Imanskolan i Uppsala och Framstegsskolan i Rågsved, skulle stängas – då jublade Sameh Egyptson på Facebook:
”Efter min tioåriga kamp för barns rätt i Muslimska brödraskapets skolor går nu svenska myndigheter på min linje.”
Sameh Egyptson antogs som doktorand vid Lunds universitet år 1999. I över tjugo år har han, vid sidan av sitt arbete som reseföretagare, arbetat på sin avhandling.Sameh Egyptson antogs som doktorand vid Lunds universitet år 1999. I över tjugo år har han, vid sidan av sitt arbete som reseföretagare, arbetat på sin avhandling. Foto: Ola Torkelsson
Sameh Egyptson är både forskare och opinionsbildare. Själv ser han inga problem med det.
– Jag ser mig som en upplysare. Jag har ett ansvar att berätta. Om du hade upptäckt att en skola som sa sig stå för liberal demokrati i själva verket styrdes av en nazist – hade du inte slagit larm då?
Tycker du att det är en rimlig jämförelse?
– Ja. Muslimska brödraskapet är en grupp ultrareaktionärer med mål att styra samhället med totalitära medel, enligt en sharialagstiftning som de själva tolkar. Inga barn borde behöva gå i Brödraskapets skolor.
Finns det risk för bekräftelsebias i din forskning? Att du, eftersom du så starkt ogillar nätverken du granskar, tolkar citat och uppgifter om personerna i dem i sämsta möjliga ljus?
– Nej. Alla bevis för det jag påstår finns i min avhandling. Och jag har också varit ”djävulens advokat” i arbetet.
Hur har du varit djävulens advokat?
– Jag granskar en elitaristokrati – men har tagit bort ett helt kapitel ur avhandlingen som handlade om släktband i det svenska MB-nätverket. Om vem som är gift med vem och varför det har betydelse. Jag ville undvika känslan av att jag var oetisk och hängde ut familjer, säger Sameh Egyptson.
Stockholms moské på Södermalm invigdes år 2000, och har ofta besökts av svenska kungligheter och ministrar. Enligt doktoranden Sameh Egyptson har makthavare genom sina besök hjälpt Muslimska brödraskapet att bli svenska muslimers representanterStockholms moské på Södermalm invigdes år 2000, och har ofta besökts av svenska kungligheter och ministrar. Enligt doktoranden Sameh Egyptson har makthavare genom sina besök hjälpt Muslimska brödraskapet att bli svenska muslimers representanter Foto: Lotta Härdelin
DN har talat med en handfull personer som pekas ut. De har hittat flera fel i avhandlingen.
– Jag omnämns i Egyptsons avhandling som tidigare ordförande för SUM, Sveriges unga muslimer. Men jag har aldrig haft någon post i SUM, säger en man som vi här kallar Adam.
Ytterligare ett par andra personer har av Sameh Egyptson tillskrivits fel titlar eller roller – fel som DN har kunnat bekräfta.
Adam och andra utpekade anser sig även ha hittat felaktiga översättningar och tolkningar av citat på arabiska. De vill att forskningen som Sameh Egyptson ägnar sig åt ska etikprövas, och har skickat en lång lista på påstådda felaktigheter i avhandlingen till rektor vid Lunds universitet och prefekten på Sameh Egyptsons institution.
– Det vore katastrofalt om disputationen sker innan en etikprövning görs. Det är oansvarigt och oetiskt att hänga ut oss, utan att vi fått komma till tals, säger Adam.
Det är oansvarigt och oetiskt att hänga ut oss, utan att vi fått komma till tals
Han är rädd att han, vid resor i Mellanöstern, kan gripas av diktaturers säkerhetstjänst och att avhandlingens ord om honom kan användas emot honom i förhör.
– Därför hoppas jag att Egyptsons avhandling underkänns. Det är en fråga om liv och död, bokstavligen.
Adam planerar att åka till disputationen i Lund på fredag. Han vill ställa frågor till Sameh Egyptson om felaktigheter han har hittat.
– Jag är förvånad att avhandlingen har släppts fram till disputation. Det är inte värdigt en institution som Lunds universitet, säger Adam.
Sameh Egyptson talar om sin kommande disputation med biträdande prefekt Blazenka Scheuer i en korridor på Lunds universitet.Sameh Egyptson talar om sin kommande disputation med biträdande prefekt Blazenka Scheuer i en korridor på Lunds universitet. Foto: Ola Torkelsson
Även Anna Ardin, diakon i Equmeniakyrkan och tidigare aktiv inom organisationen Socialdemokrater för tro och solidaritet (fd Broderskapsrörelsen), pekas ut. Avhandlingstexten beskriver henne som en ”pro-islamisk multikulturalistisk ideolog och aktivist” och en viktig aktör i att hjälpa Muslimska brödraskapet att få fäste i Socialdemokraterna.
– Det är bisarrt att läsa. Jag är evangelist i en kristen kyrka. Jag arbetar för religionsfrihet, inte för islam, säger Anna Ardin.
Hon kallar Sameh Egyptsons avhandling för ”ett stort falsarium” och liknar hans forskning vid ”en ny typ av rasbiologi”.
– Rasbiologerna ägnade sig också åt falsk vetenskap som lade grunden för samhällets förföljelse av minoriteter. I det här fallet används Samehs felaktiga texter för att hetsa mot muslimer, säger Anna Ardin.
Hon arbetar själv på en doktorsavhandling om svenska myndigheters beskrivningar av det muslimska civilsamhället, som doktorand vid Marie Cederschiöld högskola (tidigare Ersta Sköndal högskola).
Sameh Egyptsons arbete liknar, i Anna Ardins ögon, mer en antimuslimsk konspirationsteori än vetenskap.
– Konspirationsteorin går ut på att muslimer är en annan sorts människor och att Sverige håller på att islamiseras inifrån. Det läskiga är att det skett ett paradigmskifte i samhället där flera myndigheter, politiker och debattörer numera står för den här linjen.
Sameh Egyptson är noga med att säga att han inte har något emot muslimer generellt. Det är Muslimska brödraskapet han kritiserar.
– Ja, de muslimer som håller käften är okej, men politiskt aktiva muslimer ses som skumma och hotfulla.
Diakonen och doktoranden Anna Ardin, tidigare inom Socialdemokrater för tro och solidaritet, anser att Sameh Egyptsons arbete mer liknar antimuslimska konspirationsteorier än vetenskap. Egyptsons avhandling pekar ut henne som en person som hjälpt ett islamistiskt nätverk att skaffa sig inflytande i Sverige.
Diakonen och doktoranden Anna Ardin, tidigare inom Socialdemokrater för tro och solidaritet, anser att Sameh Egyptsons arbete mer liknar antimuslimska konspirationsteorier än vetenskap. Egyptsons avhandling pekar ut henne som en person som hjälpt ett islamistiskt nätverk att skaffa sig inflytande i Sverige. Foto: Paul Hansen
Visst har vissa svenska muslimska ledare influerats av MB-ideologer, men Sameh Egyptson drar alldeles för stora växlar på det, enligt Anna Ardin.
– Man kan influeras av somligt, och förkasta annat. Martin Luther var galet antisemitisk, men Svenska kyrkan kan ändå basera sin lära på honom. Men muslimer döms hårdare.
I framtiden, tror Anna Ardin, kommer Lunds universitet att skämmas för Sameh Egyptsons avhandling, liksom svenska lärosäten i dag skäms för att man ägnade sig åt skallmätningar och rasbiologi.
– Jag hoppas att betygsnämnden underkänner avhandlingen på fredag, säger Anna Ardin.
Sameh Egyptsons handledare under avhandlingsarbetet vid Lunds universitet har varit Mika Vähäkangas, professor i missionsvetenskap och ekumenik, numera forskningschef vid Åbo Akademi i Finland.
När avhandlingen spikades (offentliggjordes) i Lund häromveckan höll Mika Vähäkangas ett litet tal där han önskade sin doktorand lycka till – och där han förutsåg ”en skitstorm”.
”Jag vet”, sa Mika Vähäkangas i sitt tal, ”att Samehs arbete kommer att användas för politiska mål som är rakt motsatta till min egen politiska övertygelse. Men jag skulle bli en dödgrävare av akademisk frihet om jag lät politisk hänsyn styra mina handlingar som professor.”
Professor Mika Vähäkangas är Sameh Egyptsons handledare. Han tycker att hans doktorands avhandling är av stor vikt för det svenska samhället – men är orolig för att debatten ska bli osaklig.Professor Mika Vähäkangas är Sameh Egyptsons handledare. Han tycker att hans doktorands avhandling är av stor vikt för det svenska samhället – men är orolig för att debatten ska bli osaklig. Foto: Niklas Orrenius
Till DN säger Mika Vähäkangas att han är beredd på att han, som handledare, kan hamna i domstol.
– Avhandlingen skulle kunna leda till rättegångar för förtal, exempelvis. Då skulle jag kunna bli juridiskt ansvarig, eftersom jag har handlett Sameh, säger Mika Vähäkangas.
Någon etikprövning av forskningen som lett fram till avhandlingen har inte varit möjlig, enligt Mika Vähäkangas, eftersom den nuvarande lagen om etikprövning trädde i kraft efter att Sameh Egyptson påbörjat sitt forskningsprojekt.
Sameh Egyptson och hans handledare är oförstående till att avhandlingen skulle kunna anses oetisk.
Akademiska begrepp
Disputation. Tillställning då en doktorand inför publik försvarar sin doktorsavhandling.
Doktorand. Forskarstuderande som skriver en doktorsavhandling. Får titeln ”doktor” efter godkänd examen/disputation.
Handledare. Erfaren forskare som ansvarar för att doktorandens forskningsprojekt (avhandlingsarbete) fortlöper på ett bra sätt. Vanligen utses en huvudhandledare och en biträdande handledare.
Opponent. En akademiker från ett annat lärosäte som kritiskt granskar avhandlingen och ställer frågor om saker som behöver förtydligas. Opponent vid Sameh Egyptsons disputation på fredag är statsvetaren Khalid Salih, som disputerade 1996 vid Göteborgs universitet och de senaste åren varit verksam i irakiska Kurdistan.
Betygsnämnd. En grupp med minst tre ledamöter som vid disputationen ska avgöra om försvaret är hållbart och om avhandlingen ska godkännas. Egyptsons kritiker har ifrågasatt betygsnämndens sammansättning och menar att den är alltför klent akademiskt meriterad.
Etikprövning. Den som forskar på människor, mänsklig vävnad eller känsliga personuppgifter måste skicka in en ansökan om etikprövning. Skärpta regler för detta trädde i kraft år 2020. Överklagandenämnden för etikprövning (Önep) ansvar för tillsyn av efterlevnaden av lagen. Lunds universitet har inte ansett att Sameh Egyptsons avhandlingsprojekt behöver etikprövas.
– Sameh har använt offentliga källor som forskningsmaterial och jag har svårt att se det etiskt problematiska i det, säger Mika Vähäkangas.
Risken som ”Adam” ser, att avhandlingen kan bli ett slagträ för diktaturers säkerhetstjänster, avfärdar Sameh Egyptson med att han inte styr över hur hans forskning används av andra.
– Jag tar avstånd från hur fascistiska stater och andra antidemokrater kan komma att använda mitt arbete.
Jag tar avstånd från hur fascistiska stater och andra antidemokrater kan komma att använda mitt arbete
Sameh Egyptson säger att muslimska ledare han skriver om ”själva varit öppna med sin tillhörighet till Muslimska brödraskapet i arabiska medier.
– Så jag har svårt att se problemet.
Och sakfelen? Efter en kontroll medger Sameh Egyptson att han felaktigt angivit ”Adam” som tidigare ordförande för Sveriges unga muslimer.
– Det kan jag erkänna – jag förväxlade honom med hans bror, som varit SUM-ordförande. Däremot har Adam varit pressansvarig hos SUM. Så det stämmer inte att han inte haft någon post där.
Via Lunds universitet har Sameh Egyptson fått Adams långa lista över påstådda fel. Han är tacksam för den, säger han, och arbetar nu på ett tillägg till avhandlingen – errata – där faktafel korrigeras.
– Jag är bara en människa, och med detta enorma material med tusentals namn med olika stavningar blir det självklart fel någonstans.
Sameh Egyptson i läsesalen på Lunds universitetsbibliotek, där han fotograferar av sidor ur Islamiska förbundets tidning Rabita. Med hjälp av citat från öppna källor som Rabita anser sig Egyptson kunna bevisa att Islamiska förbundet är en del av Muslimska brödraskapet.Sameh Egyptson i läsesalen på Lunds universitetsbibliotek, där han fotograferar av sidor ur Islamiska förbundets tidning Rabita. Med hjälp av citat från öppna källor som Rabita anser sig Egyptson kunna bevisa att Islamiska förbundet är en del av Muslimska brödraskapet. Foto: Ola Torkelsson
Men avhandlingens huvudtes håller, enligt Sameh Egyptson och hans handledare.
– Jag har otroligt många belägg för den. ”Adam” och de andra som pekas ut är verkligen ledande personer inom Muslimska brödraskapets svenska nätverk, säger Sameh Egyptson.
Handledare Mika Vähäkangas säger sig ha gjort allt han kan ”för att kolla att Sameh kan överleva disputationen”.
– Enligt min mening går den att godkänna, annars skulle jag ha satt stopp.
Det betyder inte att Mika Vähäkangas ”säkert kan säga att allt i avhandlingen definitivt kommer att stämma”.
– Det kan man aldrig.
Mika Vähäkangas kallar avhandlingen för politiskt sprängstoff och ser den som viktig för det svenska samhället. Problemet är, menar han, att ”många kommer att läsa in saker som inte finns där”.
– Somliga kommer att läsa in en sverigedemokratisk agenda, eller islamfientlighet, eftersom den offentliga debatten ofta saknar nyanser.
Att hans doktorand har en agenda är ”solklart”, säger Mika Vähäkangas, liksom det ”är solklart att hans bakgrund från Egypten påverkar hans val av ämne”.
– Hans agenda, som jag tolkar honom, är främst att få en balanserad och djup analys av situationen. Sedan finns hans politiska agenda. Och den är förmodligen att skydda den svenska demokratin.
Sameh Egyptsons kritiker menar att han är ohederlig och slarvig med sina källor. Han medger själv vissa ”detaljfel” i avhandlingen, men säger att de ska korrigeras till disputationen på fredag.
Sameh Egyptsons kritiker menar att han är ohederlig och slarvig med sina källor. Han medger själv vissa ”detaljfel” i avhandlingen, men säger att de ska korrigeras till disputationen på fredag. Foto: Ola Torkelsson
Om Sameh Egyptsons avhandling godkänns på fredag kommer han att kunna titulera sig doktor i teologi. Hans hårda kritik av organisationer som Islamiska förbundet och studieförbundet Ibn Rushd – kommer att väga ännu tyngre i svensk debatt.
Men Sameh Egyptson är redan en tung makthavare, enligt Henrik Höglund Baleiro, förstelärare och klasslärare i årskurs 2 på Imanskolan i Uppsala.
Skolan som Henrik Höglund Baleiro jobbat på i två och ett halvt år på ska stänga, det har både Skolinspektionen och kammarrätten beslutat – baserat på ett Säpoyttrande om Muslimska brödraskapet.
– Vår skola är nog körd, och anledningen till det är i grunden Sameh Egyptson och att svenska myndigheter litar blint på honom, säger Henrik Höglund Baleiro.
Säpos uppgifter som legat till grund för stängningsbeslutet kommer nästan helt från Sameh Egyptson, som Henrik Höglund Baleiro ser det.
– Man kan se exakt samma formuleringar i hans bok ”Erövringen” från 2020. Säpo har skrivit av honom, ord för ord.
Fakta. Flera års infekterad debatt om MB i Sverige
Diskussionen om Muslimska brödraskapets närvaro i Sverige har rasat länge. 2017 presenterades en rapport av Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, där Muslimska brödraskapets närvaro i Sverige beskrevs som ett faktum och som ett hot.
Islamiska förbundet, studieförbundet Ibn Rushd och Sveriges unga muslimer pekades i MSB-rapporten ut som Brödraskapets organisationer. MSB-rapporten kritiserades för bristande vetenskaplighet av 22 religionsvetare.
De utpekade organisationerna och förbunden slog ifrån sig, och debatten fortsatte.
DN har läst Säpoyttrandet som ligger till grund för skolstängningen (yttrandet har tidigare lyfts av tidningarna ETC och Syre). Säpo hänvisar explicit till ”forskaren Sameh Egyptson” och hämtar citat som översatts från arabiska av Egyptson från hans bok ”Erövringen”.
Citaten kommer från en 63-årig svensk skolledare som både Egyptson och Säpo kopplar till Muslimska brödraskapet.
Men 63-åringens citat är totalt feltolkade av Egyptson, enligt advokat Dan Eliasson som representerar Imanskolan och Framstegsskolan. Han undrar hur Säpo ”kan välja att ta en enda forskares ord för sanning?”
Säpo har avböjt en intervju om sin syn på Muslimska brödraskapet, skolbesluten och Sameh Egyptsons inflytande, men skriver i en kommentar att man måste ”skydda källor och inhämtningsmetoder”, och att Säpoyttranden generellt ”bygger på en betydligt mer omfattande lägesbild än vad vi har möjlighet att offentligt delge”.
Citat från offentliga källor (som Egyptsons bok) kan ”lyftas in i yttranden för att belysa en specifik problematik”, men Säpo uppger att yttranden ska tolkas i sin helhet och att de ”stöttas av annan information från vårt icke offentliga underrättelsearbete”.
Sameh Egyptson fotograferar av sidor ur arabiskspråkiga tidningar på Lunds universitetsbibliotek. Arabiska är hans modersmål, vilket han har haft stor nytta av i forskningen. Men hans översättningar från arabiska ifrågasätts av hans kritiker.
Sameh Egyptson fotograferar av sidor ur arabiskspråkiga tidningar på Lunds universitetsbibliotek. Arabiska är hans modersmål, vilket han har haft stor nytta av i forskningen. Men hans översättningar från arabiska ifrågasätts av hans kritiker. Foto: Ola Torkelsson
Läraren Henrik Höglund Baleiro vid den stängningshotade Imanskolan tycker att Säpos och Egyptsons slutsatser lider av illvilja och guilt by association-tänkande. Han är inte själv muslim och egentligen principiell motståndare till religiösa friskolor.
– Hade jag bara läst om skolstängningen i tidningen hade jag nog inte brytt mig. Men det är en bra skola som stängs på helt felaktiga grunder.
Henrik Höglund Baleiro tror att många i Sverige, även på myndigheter, ”nog känner att vi har varit lite för naiva mot radikala muslimer”.
– Och då får Sameh Egyptson en särställning, kanske för att han kan arabiska och kommer från Egypten. En del tänker kanske: Han kan det där.
Sameh Egyptson avfärdar bestämt kritiken om felöversättningar och feltolkningar. Han och hans handledare räknar med att just översättningar och tolkningar av arabiska citat kommer att spela stor roll vid disputationen på fredag.
– Jag vill inte ha någon snäll disputation, utan tvärtom få de svåraste frågorna. Jag tror att jag kan bemöta allt, säger Sameh Egyptson.
Jag vill inte ha någon snäll disputation, utan tvärtom få de svåraste frågorna. Jag tror att jag kan bemöta allt
Han har bokat en festlokal till fredag kväll, för att fira att han – om allt går som han tänker sig – då är nybliven doktor i teologi.
Han ser fram emot en glad kväll. Samtidigt tar han illa vid sig av anklagelser om att han sprider antimuslimska konspirationsteorier.
– Det är klart att jag blir ledsen. Men det är också svårt att ta på allvar. Jag anser ju att jag försvarar vanliga muslimer från islamister.
Han betonar att han inte tror att Muslimska brödraskapet ”kan omvandla det sekulära Sverige till en muslimsk förtryckande stat”.
– Hotet är snarare att Sverige, genom bidragspengar och erkännande, har gett en liten konservativ grupp islamister onödigt mycket makt. Det är dåligt även för andra muslimer, som förtjänar bättre talespersoner, säger Sameh Egyptson.
Sameh Egyptson är uppväxt i en kristen koptisk familj i Kairo. Han flydde till Sverige 1990, och tog sig här det nya efternamnet Egyptson.Sameh Egyptson är uppväxt i en kristen koptisk familj i Kairo. Han flydde till Sverige 1990, och tog sig här det nya efternamnet Egyptson. Foto: Ola Torkelsson
När DN frågar handledaren Mika Vähäkangas om det finns någon risk att avhandlingen underkänns på fredag blir svaret ”i princip ja”.
– Om det blir någon slags ideologisk kamp. Då finns en risk, säger Mika Vähäkangas.
Hur menar du?
– Att man går på Sameh och säger ”han är islamofob”, som vissa av hans kritiker gjort. Men jag hoppas att det inte blir så.
Mika Vähäkangas säger att han har förtroende för att betygsnämnden agerar professionellt.
– Om avhandlingen underkänns på sakliga grunder så har jag gjort fel, och det måste jag i så fall acceptera.
Att avhandlingen blev hela 740 sidor ska ses i ljuset av hur pass kontroversiellt innehållet är, menar Mika Vähäkangas.
– Jag tror att Sameh upplevde att han behövde argumentera för varje del i det här spåret väldigt noggrant. Det kommer att bli en hetsig debatt.
Genmäle från imamen
Flera av dem är kända namn i den svenska offentligheten. Här finns grundare av skolor, ledare i muslimska förbund och studieförbund, profilerade debattörer samt tidigare politiker i M, S, MP och C.
För att styrka sin tes att de namngivna personerna tillhör MB lägger Sameh Egyptson ett stort pussel av myndighetsdokument, tidningscitat och klipp från Islamiska förbundets egna publikationer, i ett gigantiskt källmaterial som sträcker sig flera decennier tillbaka.
– Jag har en vetenskaplig metod och lyckas på punkt efter punkt bevisa att det här nätverket utgör Muslimska brödraskapet i Sverige. De nekar till det – men det ingår i MB:s strategi att vilseleda och förställa sig.
Tesen som Sameh Egyptson nu lägger fram till akademisk prövning är inte ny.
Under flera år har han, i debattartiklar och böcker, framfört sin syn att Muslimska brödraskapet har infiltrerat delar av svenska politiska partier som Socialdemokraterna, Miljöpartiet, Centerpartiet och Moderaterna. Även flera muslimska skolor i Sverige har grundats och styrs av MB-islamister, enligt Sameh Egyptson.
I avhandlingen citerar han en skolledare som i Islamiska förbundets tidning förespråkar separation mellan flickor och pojkar, att musikämnet ”kan ersättas av religiösa sånger” samt att islam går före Darwins evolutionsteori.
När förvaltningsrätten i Stockholm strax före jul meddelade att två muslimska skolor, Imanskolan i Uppsala och Framstegsskolan i Rågsved, skulle stängas – då jublade Sameh Egyptson på Facebook:
”Efter min tioåriga kamp för barns rätt i Muslimska brödraskapets skolor går nu svenska myndigheter på min linje.”
Sameh Egyptson antogs som doktorand vid Lunds universitet år 1999. I över tjugo år har han, vid sidan av sitt arbete som reseföretagare, arbetat på sin avhandling.Sameh Egyptson antogs som doktorand vid Lunds universitet år 1999. I över tjugo år har han, vid sidan av sitt arbete som reseföretagare, arbetat på sin avhandling. Foto: Ola Torkelsson
Sameh Egyptson är både forskare och opinionsbildare. Själv ser han inga problem med det.
– Jag ser mig som en upplysare. Jag har ett ansvar att berätta. Om du hade upptäckt att en skola som sa sig stå för liberal demokrati i själva verket styrdes av en nazist – hade du inte slagit larm då?
Tycker du att det är en rimlig jämförelse?
– Ja. Muslimska brödraskapet är en grupp ultrareaktionärer med mål att styra samhället med totalitära medel, enligt en sharialagstiftning som de själva tolkar. Inga barn borde behöva gå i Brödraskapets skolor.
Finns det risk för bekräftelsebias i din forskning? Att du, eftersom du så starkt ogillar nätverken du granskar, tolkar citat och uppgifter om personerna i dem i sämsta möjliga ljus?
– Nej. Alla bevis för det jag påstår finns i min avhandling. Och jag har också varit ”djävulens advokat” i arbetet.
Hur har du varit djävulens advokat?
– Jag granskar en elitaristokrati – men har tagit bort ett helt kapitel ur avhandlingen som handlade om släktband i det svenska MB-nätverket. Om vem som är gift med vem och varför det har betydelse. Jag ville undvika känslan av att jag var oetisk och hängde ut familjer, säger Sameh Egyptson.
Stockholms moské på Södermalm invigdes år 2000, och har ofta besökts av svenska kungligheter och ministrar. Enligt doktoranden Sameh Egyptson har makthavare genom sina besök hjälpt Muslimska brödraskapet att bli svenska muslimers representanterStockholms moské på Södermalm invigdes år 2000, och har ofta besökts av svenska kungligheter och ministrar. Enligt doktoranden Sameh Egyptson har makthavare genom sina besök hjälpt Muslimska brödraskapet att bli svenska muslimers representanter Foto: Lotta Härdelin
DN har talat med en handfull personer som pekas ut. De har hittat flera fel i avhandlingen.
– Jag omnämns i Egyptsons avhandling som tidigare ordförande för SUM, Sveriges unga muslimer. Men jag har aldrig haft någon post i SUM, säger en man som vi här kallar Adam.
Ytterligare ett par andra personer har av Sameh Egyptson tillskrivits fel titlar eller roller – fel som DN har kunnat bekräfta.
Adam och andra utpekade anser sig även ha hittat felaktiga översättningar och tolkningar av citat på arabiska. De vill att forskningen som Sameh Egyptson ägnar sig åt ska etikprövas, och har skickat en lång lista på påstådda felaktigheter i avhandlingen till rektor vid Lunds universitet och prefekten på Sameh Egyptsons institution.
– Det vore katastrofalt om disputationen sker innan en etikprövning görs. Det är oansvarigt och oetiskt att hänga ut oss, utan att vi fått komma till tals, säger Adam.
Det är oansvarigt och oetiskt att hänga ut oss, utan att vi fått komma till tals
Han är rädd att han, vid resor i Mellanöstern, kan gripas av diktaturers säkerhetstjänst och att avhandlingens ord om honom kan användas emot honom i förhör.
– Därför hoppas jag att Egyptsons avhandling underkänns. Det är en fråga om liv och död, bokstavligen.
Adam planerar att åka till disputationen i Lund på fredag. Han vill ställa frågor till Sameh Egyptson om felaktigheter han har hittat.
– Jag är förvånad att avhandlingen har släppts fram till disputation. Det är inte värdigt en institution som Lunds universitet, säger Adam.
Sameh Egyptson talar om sin kommande disputation med biträdande prefekt Blazenka Scheuer i en korridor på Lunds universitet.Sameh Egyptson talar om sin kommande disputation med biträdande prefekt Blazenka Scheuer i en korridor på Lunds universitet. Foto: Ola Torkelsson
Även Anna Ardin, diakon i Equmeniakyrkan och tidigare aktiv inom organisationen Socialdemokrater för tro och solidaritet (fd Broderskapsrörelsen), pekas ut. Avhandlingstexten beskriver henne som en ”pro-islamisk multikulturalistisk ideolog och aktivist” och en viktig aktör i att hjälpa Muslimska brödraskapet att få fäste i Socialdemokraterna.
– Det är bisarrt att läsa. Jag är evangelist i en kristen kyrka. Jag arbetar för religionsfrihet, inte för islam, säger Anna Ardin.
Hon kallar Sameh Egyptsons avhandling för ”ett stort falsarium” och liknar hans forskning vid ”en ny typ av rasbiologi”.
– Rasbiologerna ägnade sig också åt falsk vetenskap som lade grunden för samhällets förföljelse av minoriteter. I det här fallet används Samehs felaktiga texter för att hetsa mot muslimer, säger Anna Ardin.
Hon arbetar själv på en doktorsavhandling om svenska myndigheters beskrivningar av det muslimska civilsamhället, som doktorand vid Marie Cederschiöld högskola (tidigare Ersta Sköndal högskola).
Sameh Egyptsons arbete liknar, i Anna Ardins ögon, mer en antimuslimsk konspirationsteori än vetenskap.
– Konspirationsteorin går ut på att muslimer är en annan sorts människor och att Sverige håller på att islamiseras inifrån. Det läskiga är att det skett ett paradigmskifte i samhället där flera myndigheter, politiker och debattörer numera står för den här linjen.
Sameh Egyptson är noga med att säga att han inte har något emot muslimer generellt. Det är Muslimska brödraskapet han kritiserar.
– Ja, de muslimer som håller käften är okej, men politiskt aktiva muslimer ses som skumma och hotfulla.
Diakonen och doktoranden Anna Ardin, tidigare inom Socialdemokrater för tro och solidaritet, anser att Sameh Egyptsons arbete mer liknar antimuslimska konspirationsteorier än vetenskap. Egyptsons avhandling pekar ut henne som en person som hjälpt ett islamistiskt nätverk att skaffa sig inflytande i Sverige.
Diakonen och doktoranden Anna Ardin, tidigare inom Socialdemokrater för tro och solidaritet, anser att Sameh Egyptsons arbete mer liknar antimuslimska konspirationsteorier än vetenskap. Egyptsons avhandling pekar ut henne som en person som hjälpt ett islamistiskt nätverk att skaffa sig inflytande i Sverige. Foto: Paul Hansen
Visst har vissa svenska muslimska ledare influerats av MB-ideologer, men Sameh Egyptson drar alldeles för stora växlar på det, enligt Anna Ardin.
– Man kan influeras av somligt, och förkasta annat. Martin Luther var galet antisemitisk, men Svenska kyrkan kan ändå basera sin lära på honom. Men muslimer döms hårdare.
I framtiden, tror Anna Ardin, kommer Lunds universitet att skämmas för Sameh Egyptsons avhandling, liksom svenska lärosäten i dag skäms för att man ägnade sig åt skallmätningar och rasbiologi.
– Jag hoppas att betygsnämnden underkänner avhandlingen på fredag, säger Anna Ardin.
Sameh Egyptsons handledare under avhandlingsarbetet vid Lunds universitet har varit Mika Vähäkangas, professor i missionsvetenskap och ekumenik, numera forskningschef vid Åbo Akademi i Finland.
När avhandlingen spikades (offentliggjordes) i Lund häromveckan höll Mika Vähäkangas ett litet tal där han önskade sin doktorand lycka till – och där han förutsåg ”en skitstorm”.
”Jag vet”, sa Mika Vähäkangas i sitt tal, ”att Samehs arbete kommer att användas för politiska mål som är rakt motsatta till min egen politiska övertygelse. Men jag skulle bli en dödgrävare av akademisk frihet om jag lät politisk hänsyn styra mina handlingar som professor.”
Professor Mika Vähäkangas är Sameh Egyptsons handledare. Han tycker att hans doktorands avhandling är av stor vikt för det svenska samhället – men är orolig för att debatten ska bli osaklig.Professor Mika Vähäkangas är Sameh Egyptsons handledare. Han tycker att hans doktorands avhandling är av stor vikt för det svenska samhället – men är orolig för att debatten ska bli osaklig. Foto: Niklas Orrenius
Till DN säger Mika Vähäkangas att han är beredd på att han, som handledare, kan hamna i domstol.
– Avhandlingen skulle kunna leda till rättegångar för förtal, exempelvis. Då skulle jag kunna bli juridiskt ansvarig, eftersom jag har handlett Sameh, säger Mika Vähäkangas.
Någon etikprövning av forskningen som lett fram till avhandlingen har inte varit möjlig, enligt Mika Vähäkangas, eftersom den nuvarande lagen om etikprövning trädde i kraft efter att Sameh Egyptson påbörjat sitt forskningsprojekt.
Sameh Egyptson och hans handledare är oförstående till att avhandlingen skulle kunna anses oetisk.
Akademiska begrepp
Disputation. Tillställning då en doktorand inför publik försvarar sin doktorsavhandling.
Doktorand. Forskarstuderande som skriver en doktorsavhandling. Får titeln ”doktor” efter godkänd examen/disputation.
Handledare. Erfaren forskare som ansvarar för att doktorandens forskningsprojekt (avhandlingsarbete) fortlöper på ett bra sätt. Vanligen utses en huvudhandledare och en biträdande handledare.
Opponent. En akademiker från ett annat lärosäte som kritiskt granskar avhandlingen och ställer frågor om saker som behöver förtydligas. Opponent vid Sameh Egyptsons disputation på fredag är statsvetaren Khalid Salih, som disputerade 1996 vid Göteborgs universitet och de senaste åren varit verksam i irakiska Kurdistan.
Betygsnämnd. En grupp med minst tre ledamöter som vid disputationen ska avgöra om försvaret är hållbart och om avhandlingen ska godkännas. Egyptsons kritiker har ifrågasatt betygsnämndens sammansättning och menar att den är alltför klent akademiskt meriterad.
Etikprövning. Den som forskar på människor, mänsklig vävnad eller känsliga personuppgifter måste skicka in en ansökan om etikprövning. Skärpta regler för detta trädde i kraft år 2020. Överklagandenämnden för etikprövning (Önep) ansvar för tillsyn av efterlevnaden av lagen. Lunds universitet har inte ansett att Sameh Egyptsons avhandlingsprojekt behöver etikprövas.
– Sameh har använt offentliga källor som forskningsmaterial och jag har svårt att se det etiskt problematiska i det, säger Mika Vähäkangas.
Risken som ”Adam” ser, att avhandlingen kan bli ett slagträ för diktaturers säkerhetstjänster, avfärdar Sameh Egyptson med att han inte styr över hur hans forskning används av andra.
– Jag tar avstånd från hur fascistiska stater och andra antidemokrater kan komma att använda mitt arbete.
Jag tar avstånd från hur fascistiska stater och andra antidemokrater kan komma att använda mitt arbete
Sameh Egyptson säger att muslimska ledare han skriver om ”själva varit öppna med sin tillhörighet till Muslimska brödraskapet i arabiska medier.
– Så jag har svårt att se problemet.
Och sakfelen? Efter en kontroll medger Sameh Egyptson att han felaktigt angivit ”Adam” som tidigare ordförande för Sveriges unga muslimer.
– Det kan jag erkänna – jag förväxlade honom med hans bror, som varit SUM-ordförande. Däremot har Adam varit pressansvarig hos SUM. Så det stämmer inte att han inte haft någon post där.
Via Lunds universitet har Sameh Egyptson fått Adams långa lista över påstådda fel. Han är tacksam för den, säger han, och arbetar nu på ett tillägg till avhandlingen – errata – där faktafel korrigeras.
– Jag är bara en människa, och med detta enorma material med tusentals namn med olika stavningar blir det självklart fel någonstans.
Sameh Egyptson i läsesalen på Lunds universitetsbibliotek, där han fotograferar av sidor ur Islamiska förbundets tidning Rabita. Med hjälp av citat från öppna källor som Rabita anser sig Egyptson kunna bevisa att Islamiska förbundet är en del av Muslimska brödraskapet.Sameh Egyptson i läsesalen på Lunds universitetsbibliotek, där han fotograferar av sidor ur Islamiska förbundets tidning Rabita. Med hjälp av citat från öppna källor som Rabita anser sig Egyptson kunna bevisa att Islamiska förbundet är en del av Muslimska brödraskapet. Foto: Ola Torkelsson
Men avhandlingens huvudtes håller, enligt Sameh Egyptson och hans handledare.
– Jag har otroligt många belägg för den. ”Adam” och de andra som pekas ut är verkligen ledande personer inom Muslimska brödraskapets svenska nätverk, säger Sameh Egyptson.
Handledare Mika Vähäkangas säger sig ha gjort allt han kan ”för att kolla att Sameh kan överleva disputationen”.
– Enligt min mening går den att godkänna, annars skulle jag ha satt stopp.
Det betyder inte att Mika Vähäkangas ”säkert kan säga att allt i avhandlingen definitivt kommer att stämma”.
– Det kan man aldrig.
Mika Vähäkangas kallar avhandlingen för politiskt sprängstoff och ser den som viktig för det svenska samhället. Problemet är, menar han, att ”många kommer att läsa in saker som inte finns där”.
– Somliga kommer att läsa in en sverigedemokratisk agenda, eller islamfientlighet, eftersom den offentliga debatten ofta saknar nyanser.
Att hans doktorand har en agenda är ”solklart”, säger Mika Vähäkangas, liksom det ”är solklart att hans bakgrund från Egypten påverkar hans val av ämne”.
– Hans agenda, som jag tolkar honom, är främst att få en balanserad och djup analys av situationen. Sedan finns hans politiska agenda. Och den är förmodligen att skydda den svenska demokratin.
Sameh Egyptsons kritiker menar att han är ohederlig och slarvig med sina källor. Han medger själv vissa ”detaljfel” i avhandlingen, men säger att de ska korrigeras till disputationen på fredag.
Sameh Egyptsons kritiker menar att han är ohederlig och slarvig med sina källor. Han medger själv vissa ”detaljfel” i avhandlingen, men säger att de ska korrigeras till disputationen på fredag. Foto: Ola Torkelsson
Om Sameh Egyptsons avhandling godkänns på fredag kommer han att kunna titulera sig doktor i teologi. Hans hårda kritik av organisationer som Islamiska förbundet och studieförbundet Ibn Rushd – kommer att väga ännu tyngre i svensk debatt.
Men Sameh Egyptson är redan en tung makthavare, enligt Henrik Höglund Baleiro, förstelärare och klasslärare i årskurs 2 på Imanskolan i Uppsala.
Skolan som Henrik Höglund Baleiro jobbat på i två och ett halvt år på ska stänga, det har både Skolinspektionen och kammarrätten beslutat – baserat på ett Säpoyttrande om Muslimska brödraskapet.
– Vår skola är nog körd, och anledningen till det är i grunden Sameh Egyptson och att svenska myndigheter litar blint på honom, säger Henrik Höglund Baleiro.
Säpos uppgifter som legat till grund för stängningsbeslutet kommer nästan helt från Sameh Egyptson, som Henrik Höglund Baleiro ser det.
– Man kan se exakt samma formuleringar i hans bok ”Erövringen” från 2020. Säpo har skrivit av honom, ord för ord.
Fakta. Flera års infekterad debatt om MB i Sverige
Diskussionen om Muslimska brödraskapets närvaro i Sverige har rasat länge. 2017 presenterades en rapport av Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, där Muslimska brödraskapets närvaro i Sverige beskrevs som ett faktum och som ett hot.
Islamiska förbundet, studieförbundet Ibn Rushd och Sveriges unga muslimer pekades i MSB-rapporten ut som Brödraskapets organisationer. MSB-rapporten kritiserades för bristande vetenskaplighet av 22 religionsvetare.
De utpekade organisationerna och förbunden slog ifrån sig, och debatten fortsatte.
DN har läst Säpoyttrandet som ligger till grund för skolstängningen (yttrandet har tidigare lyfts av tidningarna ETC och Syre). Säpo hänvisar explicit till ”forskaren Sameh Egyptson” och hämtar citat som översatts från arabiska av Egyptson från hans bok ”Erövringen”.
Citaten kommer från en 63-årig svensk skolledare som både Egyptson och Säpo kopplar till Muslimska brödraskapet.
Men 63-åringens citat är totalt feltolkade av Egyptson, enligt advokat Dan Eliasson som representerar Imanskolan och Framstegsskolan. Han undrar hur Säpo ”kan välja att ta en enda forskares ord för sanning?”
Säpo har avböjt en intervju om sin syn på Muslimska brödraskapet, skolbesluten och Sameh Egyptsons inflytande, men skriver i en kommentar att man måste ”skydda källor och inhämtningsmetoder”, och att Säpoyttranden generellt ”bygger på en betydligt mer omfattande lägesbild än vad vi har möjlighet att offentligt delge”.
Citat från offentliga källor (som Egyptsons bok) kan ”lyftas in i yttranden för att belysa en specifik problematik”, men Säpo uppger att yttranden ska tolkas i sin helhet och att de ”stöttas av annan information från vårt icke offentliga underrättelsearbete”.
Sameh Egyptson fotograferar av sidor ur arabiskspråkiga tidningar på Lunds universitetsbibliotek. Arabiska är hans modersmål, vilket han har haft stor nytta av i forskningen. Men hans översättningar från arabiska ifrågasätts av hans kritiker.
Sameh Egyptson fotograferar av sidor ur arabiskspråkiga tidningar på Lunds universitetsbibliotek. Arabiska är hans modersmål, vilket han har haft stor nytta av i forskningen. Men hans översättningar från arabiska ifrågasätts av hans kritiker. Foto: Ola Torkelsson
Läraren Henrik Höglund Baleiro vid den stängningshotade Imanskolan tycker att Säpos och Egyptsons slutsatser lider av illvilja och guilt by association-tänkande. Han är inte själv muslim och egentligen principiell motståndare till religiösa friskolor.
– Hade jag bara läst om skolstängningen i tidningen hade jag nog inte brytt mig. Men det är en bra skola som stängs på helt felaktiga grunder.
Henrik Höglund Baleiro tror att många i Sverige, även på myndigheter, ”nog känner att vi har varit lite för naiva mot radikala muslimer”.
– Och då får Sameh Egyptson en särställning, kanske för att han kan arabiska och kommer från Egypten. En del tänker kanske: Han kan det där.
Sameh Egyptson avfärdar bestämt kritiken om felöversättningar och feltolkningar. Han och hans handledare räknar med att just översättningar och tolkningar av arabiska citat kommer att spela stor roll vid disputationen på fredag.
– Jag vill inte ha någon snäll disputation, utan tvärtom få de svåraste frågorna. Jag tror att jag kan bemöta allt, säger Sameh Egyptson.
Jag vill inte ha någon snäll disputation, utan tvärtom få de svåraste frågorna. Jag tror att jag kan bemöta allt
Han har bokat en festlokal till fredag kväll, för att fira att han – om allt går som han tänker sig – då är nybliven doktor i teologi.
Han ser fram emot en glad kväll. Samtidigt tar han illa vid sig av anklagelser om att han sprider antimuslimska konspirationsteorier.
– Det är klart att jag blir ledsen. Men det är också svårt att ta på allvar. Jag anser ju att jag försvarar vanliga muslimer från islamister.
Han betonar att han inte tror att Muslimska brödraskapet ”kan omvandla det sekulära Sverige till en muslimsk förtryckande stat”.
– Hotet är snarare att Sverige, genom bidragspengar och erkännande, har gett en liten konservativ grupp islamister onödigt mycket makt. Det är dåligt även för andra muslimer, som förtjänar bättre talespersoner, säger Sameh Egyptson.
Sameh Egyptson är uppväxt i en kristen koptisk familj i Kairo. Han flydde till Sverige 1990, och tog sig här det nya efternamnet Egyptson.Sameh Egyptson är uppväxt i en kristen koptisk familj i Kairo. Han flydde till Sverige 1990, och tog sig här det nya efternamnet Egyptson. Foto: Ola Torkelsson
När DN frågar handledaren Mika Vähäkangas om det finns någon risk att avhandlingen underkänns på fredag blir svaret ”i princip ja”.
– Om det blir någon slags ideologisk kamp. Då finns en risk, säger Mika Vähäkangas.
Hur menar du?
– Att man går på Sameh och säger ”han är islamofob”, som vissa av hans kritiker gjort. Men jag hoppas att det inte blir så.
Mika Vähäkangas säger att han har förtroende för att betygsnämnden agerar professionellt.
– Om avhandlingen underkänns på sakliga grunder så har jag gjort fel, och det måste jag i så fall acceptera.
Att avhandlingen blev hela 740 sidor ska ses i ljuset av hur pass kontroversiellt innehållet är, menar Mika Vähäkangas.
– Jag tror att Sameh upplevde att han behövde argumentera för varje del i det här spåret väldigt noggrant. Det kommer att bli en hetsig debatt.
PUBLICERAD 06:30
”Varje fredag kommer runt 2 000 människor hit för att be”, säger Mahmoud Khalfi, imam i Stockholms moské.
”Varje fredag kommer runt 2 000 människor hit för att be”, säger Mahmoud Khalfi, imam i Stockholms moské. Foto: Lotta Härdelin
En viktig symbol för islam i Sverige, Stockholms moské på Södermalm, pekas i en ny avhandling ut som högkvarter för islamistiska Muslimska brödraskapet.
”Islamofobiska lögner”, säger imam Mahmoud Khalfi. Att han själv uppskattar Brödraskapet betyder inte att hans förbund tar order utifrån.
På sin kontorsdator i Stockholms moské klickar imamen och moskédirektören Mahmoud Khalfi fram foton av makthavare på besök.
– Här är utrikesminister Anna Lindh, vid invigningen år 2000. Här är Lena Adelsohn Liljeroth, hon var kulturminister då. Och här är kungen och drottningen.
Drottning Silvia har en sjal på huvudet på bilden. Mahmoud Khalfi ser lite orolig ut när DN nämner det.
– Det var drottningen själv som ville ta på sjalen. Det var absolut inget krav från vår sida.
Imam Mahmoud Khalfi i Stockholms moské visar en bild på när kung Carl XVI Gustaf och drottning Silvia besökte moskén. ”Det var drottningen själv som ville ta på sjalen”, säger Khalfi.
Imam Mahmoud Khalfi i Stockholms moské visar en bild på när kung Carl XVI Gustaf och drottning Silvia besökte moskén. ”Det var drottningen själv som ville ta på sjalen”, säger Khalfi. Foto: Lotta Härdelin
Moskédirektören är under press. I doktoranden och debattören Sameh Egyptsons avhandling som läggs fram på fredag vid Lunds universitet pekas hans moské ut som svenskt högkvarter för Muslimska brödraskapet (MB).
Mahmoud Khalfi personligen beskrivs av Sameh Egyptson som en centralfigur i Muslimska brödraskapets svenska nätverk.
Det är ingen liten sak, eftersom Säkerhetspolisen ser Muslimska brödraskapets mål som ”oförenligt med svenska grundläggande fri- och rättigheter”. Säpo skriver även att MB:s strategi i västvärlden bygger på ”segregation och enklavisering”.
Mahmoud Khalfi anser att Säpo är fel ute, och att Sameh Egyptson sprider ”islamofobiska lögner”.
– Hans doktorsavhandling är som en polisiär utredning. Han kartlägger individers härkomst, tillskriver dem åsikter de inte har och demoniserar dem.
”Hans doktorsavhandling är som en polisiär utredning. Han vill demonisera oss i Islamiska förbundet”, säger Mahmoud Khalfi om doktoranden Sameh Egyptson som på fredag disputerar i Lund.
”Hans doktorsavhandling är som en polisiär utredning. Han vill demonisera oss i Islamiska förbundet”, säger Mahmoud Khalfi om doktoranden Sameh Egyptson som på fredag disputerar i Lund. Foto: Lotta Härdelin
I två omgångar har Mahmoud Khalfi varit ordförande för Islamiska förbundet i Sverige, som bland annat driver Stockholms moské. Egyptsons avhandling pekar ut just Islamiska förbundet som det internationella Muslimska brödraskapets svenska filial.
Imamen förnekar att Islamiska förbundet har organisatoriska kopplingar till Muslimska brödraskapet.
– Vi är helt självständiga. Vi får inte order någonstans ifrån.
Samtidigt döljer inte Mahmoud Khalfi att han personligen uppskattar delar av Muslimska brödraskapet och flera av dess tänkare.
– För mig är Brödraskapets inriktning bland de mest balanserade och demokratiska i den muslimska världen. Jag är stolt över att säga att jag är inspirerad av Muslimska brödraskapet, och jag har aldrig dolt det för journalister eller för svenska vänner.
Stockholmsmoskéns minaret med den muslimska halvmånen är sedan länge en del av stadsbilden på Södermalm. Enligt doktoranden Sameh Egyptson vid Lunds universitet styrs moskén av antidemokratiska islamister. Moskéns företrädare anser tvärtom att de står för demokrati.
Stockholmsmoskéns minaret med den muslimska halvmånen är sedan länge en del av stadsbilden på Södermalm. Enligt doktoranden Sameh Egyptson vid Lunds universitet styrs moskén av antidemokratiska islamister. Moskéns företrädare anser tvärtom att de står för demokrati. Foto: Lotta Härdelin
Stockholms moské har blivit en av de viktigaste symbolerna för islam i Sverige.
När Lars Vilks teckningar av profeten Muhammed som rondellhund år 2007 väckte vrede i den muslimska världen var det hit som statsminister Fredrik Reinfeldt (M) vände sig för att få hjälp.
Statsministern drack te i moskén och bad Islamiska förbundet att använda sitt internationella inflytande för att lugna ner stämningarna.
– Det fungerade. Vi kontaktade muslimska organisationer i andra länder och sa att här finns goda kontakter och samtal med regeringen, och att vi inte ville se en bojkott mot Sverige, säger Mahmoud Khalfi.
Imam Mahmoud Khalfi oroas av pågående stängningar av muslimska skolor som baseras på Säpo-yttranden om Muslimska brödraskapet. ”Jag tror tyvärr inte att Säpo bygger sin syn på fakta där”, säger han.
Imam Mahmoud Khalfi oroas av pågående stängningar av muslimska skolor som baseras på Säpo-yttranden om Muslimska brödraskapet. ”Jag tror tyvärr inte att Säpo bygger sin syn på fakta där”, säger han. Foto: Lotta Härdelin
Reinfeldts moskébesök beskrivs i Sameh Egyptsons doktorsavhandling som en propagandaframgång för Islamiska förbundet och Muslimska brödraskapet, som enligt Egyptson stärkte sin position som ”muslimers röst” i Sverige.
När DN frågar utrikesminister Tobias Billström (M) om den nuvarande regeringen vänt sig till Islamiska förbundet för att få hjälp att lugna ner de pågående antisvenska protesterna efter Rasmus Paludans koranbränningar, blir svaret nej.
Däremot träffade statsminister Ulf Kristersson i torsdags kväll i Sagerska huset representanter för fem svenska muslimska samfund. Ett av dem var Fifs, Förenade islamiska föreningar i Sverige, som beskrivs som en del av Muslimska brödraskapets svenska nätverk i Sameh Egyptsons avhandling.
De senaste åren har allt färre svenska politiker besökt Stockholms moské, enligt Mahmoud Khali.
– De vågar inte komma lika ofta längre. Det är en annan stämning i samhället. ”Akta er, det är islamister!” Och vad betyder islamister? Kanske terrorister?
Islamism är en bred term. Gemensamt för islamister är att de vill att islam ska påverka politiken och samhällets normer.
Irans och Saudiarabiens despoter är en sorts islamister, liksom Turkiets president Erdogan och hans parti AKP. Även Muslimska brödraskapet är en islamistisk rörelse, som vill att islam ska styra politiken.
Islamiska förbundet äger Stockholms moské, som är inrymd i en gammal kraftstation från 1903. Tegelbyggnaden ritades av arkitekt Ferdinand Boberg, som var inspirerad av arabisk byggnadskonst efter en vistelse i Marocko.
Islamiska förbundet äger Stockholms moské, som är inrymd i en gammal kraftstation från 1903. Tegelbyggnaden ritades av arkitekt Ferdinand Boberg, som var inspirerad av arabisk byggnadskonst efter en vistelse i Marocko. Foto: Lotta Härdelin
Mahmoud Khalfi framhåller att det finns många varianter av Muslimska brödraskapet, och hårda interna diskussioner. Begrepp han återkommer till är ”balans” och ”medelväg”.
Den nyligen avlidne egyptiske muslimske ledaren Yusuf al-Qaradawi var en viktig MB-ideolog. Mahmoud Khalfi beskriver honom som ”den mest balanserade ledaren”.
– Qaradawi har varit mycket viktig för muslimer i Europa, vi som lever i minoritet, genom att göra flera utlåtanden som underlättar integrationsresan för oss. Vi köper inte allt han säger eller skriver – men generellt är han bland de bästa.
2003 var Yusuf al-Qaradawi gäst i Stockholms moské. Besöket kritiserades av bland andra Fredrik Malm (L) och Jan Björklund (L), då borgarråd i Stockholms stad, eftersom al-Qaradawi tidigare uttalat stöd för självmordsattacker mot civila i Israel.
Islamiska förbundet tog då avstånd från självmordsattentat. Mahmoud Khalfi säger att han varken hört eller sett al-Qaradawi eller någon annan gäst i Stockholmsmoskén ”säga något som strider mot svenska samhällsnormer”.
Men i ett annat sammanhang har al-Qaradawi sagt att det som Hitler gjorde mot judar var ett gudomligt straff. Vad säger du om det?
– Jag tar avstånd från det. Han levde ett långt liv och han har gjort många fina saker – men vissa idéer, vissa uttalanden, vissa åsikter kan vi inte dela.
Det var januari 2009 som Yusuf al-Qaradawi i tv-kanalen al-Jazeera sa: ”Genom historien har Allah ålagt vissa personer att straffa judarna. Den senaste bestraffningen utfördes av Hitler”. Han tillade att Hitler ”lyckades sätta dem på plats”.
Uttalandet kom kort efter Gazakriget 2009, då hundratals civila palestinier dödades i israeliska angrepp. Mahmoud Khalfi säger att man ”måste förstå kontexten”.
– Ibland, efter en massaker, kan man reagera känslomässigt. Man tänker inte förnuftigt. Men att han säger konstiga saker – det gäller inte mig, eller oss i Islamiska förbundet. Det står för honom. Inte för oss.
En liten svensk flagga står på imam Mahmoud Khalfis kontor i Stockholms moské. Han vill vara både en god svensk samhällsmedborgare och en god muslim – och Muslimska brödraskapets inriktning har hjälpt honom i detta, anser han.
En liten svensk flagga står på imam Mahmoud Khalfis kontor i Stockholms moské. Han vill vara både en god svensk samhällsmedborgare och en god muslim – och Muslimska brödraskapets inriktning har hjälpt honom i detta, anser han. Foto: Lotta Härdelin
Mahmoud Khalfi nämns på 44 ställen i Sameh Egyptsons doktorsavhandling. Egyptson lyfter citat från tunisisk press, där Khalfi själv kopplar ihop Islamiska förbundet med Muslimska brödraskapet.
– Han har bestämt sig för att svartmåla muslimska organisationer och samlar nu saker för att bevisa sin bild. Han översätter fel och han tolkar medvetet fel. Det är farligt.
Sameh Egyptson säger att han inte har något emot muslimer. Det är Muslimska brödraskapet han är emot. Vad säger du om det?
– Jag är inget språkrör för Muslimska brödraskapet, så jag behöver inte försvara dem. Alla är fria att bedriva forskning – men jag tycker inte att Egyptson är vetenskaplig. Han sysslar med propaganda.
Mahmoud Khalfi är 64 år, uppväxt i Tunisien. De senaste 34 åren har han levt i Sverige.
– Som muslim har jag sett det som en plikt att vara delaktig i samhället, att vara en aktiv medborgare.
Därför gick Mahmoud Khalfi med i Socialdemokraterna på 1990-talet, säger han.
– Jag har varit medlem i S i många år, men nu tillhör jag ingen. Jag är passiv.
Imamen känner inte igen dagens socialdemokrater.
– Förr stod de för mångfald och det mångkulturella samhället. Det vågar de inte längre.
Arkitekt Ferdinand Boberg var inspirerad av arabisk byggnadskonst efter en vistelse i Marocko, när han ritade kraftstationen som stod klar 1903. Islamiska förbundet köpte den gamla kraftstationen av Stockholms stad på 1990-talet, och byggde om det till moské.
Arkitekt Ferdinand Boberg var inspirerad av arabisk byggnadskonst efter en vistelse i Marocko, när han ritade kraftstationen som stod klar 1903. Islamiska förbundet köpte den gamla kraftstationen av Stockholms stad på 1990-talet, och byggde om det till moské. Foto: Lotta Härdelin
Vad är det som är bra, enligt dig, med Muslimska brödraskapets inriktning?
– Tolerans och samarbete. De som inspireras av Brödraskapet är ofta de mest integrerade, mest toleranta och mest demokratiska muslimerna, säger Khalfi, och påpekar att hans eget förbund samarbetar med kristna, judar, buddister och hinduer.
Säkerhetspolisens bistrare syn på MB avfärdar han.
– Jag tror tyvärr inte att Säpo bygger sin syn på fakta, utan att man lånat eller fått information från bland andra Sameh Egyptson.
Just som vi ska lämna Stockholms moské hörs böneutroparens röst. Innan imamen går för att be dagens tredje bön berättar han att han har ett möte inbokat med Säkerhetspolisen följande dag.
– Vi pratar öppet med Säpo. De känner oss. Vi har en bra dialog.
Fakta. Stockholms moské invigdes 2000
Stockholms moské är inrymd i en gammal kraftstation från 1903 intill Björns trädgård på Södermalm. Den luftiga byggnaden ritades av arkitekt Ferdinand Boberg, som var inspirerad av arabisk byggnadskonst efter en vistelse i Marocko.
På 1990-talet köpte Islamiska förbundet kraftstationsbyggnaden från Stockholms stad och omvandlade den till en moské.
Varje fredag kommer runt 2 000 människor hit för att be, enligt imam Mahmoud Khalfi.
Fakta. Muslimska brödraskapet grundades 1928
Muslimska brödraskapet (MB) är en politisk och religiös rörelse som grundades 1928 av Hassan al-Banna i Egypten. Rörelsen har utvecklats till ett stort internationellt sunnimuslimskt nätverk, med idén att islam ska influera alla aspekter av livet, inklusive politiken.
Rörelsen har många ansikten och skepnader. Hos MB finns antisemitiska och våldsbejakande strömningar – men också tänkare som predikat pragmatism och som uppmanat sina anhängare att följa demokratiska spelregler.
På vissa håll i Mellanöstern och Nordafrika har MB ibland setts som en frihetsrörelse, som sagt sig stå för mer demokratiska ideal än diktaturerna de verkat i.
Enligt svenska Säpo är organisationens mål ”ett världsomspännande kalifat byggt på sharia”, vilket är ”oförenligt med svenska grundläggande fri- och rättigheter”. Säpo skriver även att MB:s strategi i västvärlden bygger på ”segregation och enklavisering”.
2003 var Yusuf al-Qaradawi gäst i Stockholms moské. Besöket kritiserades av bland andra Fredrik Malm (L) och Jan Björklund (L), då borgarråd i Stockholms stad, eftersom al-Qaradawi tidigare uttalat stöd för självmordsattacker mot civila i Israel.
Islamiska förbundet tog då avstånd från självmordsattentat. Mahmoud Khalfi säger att han varken hört eller sett al-Qaradawi eller någon annan gäst i Stockholmsmoskén ”säga något som strider mot svenska samhällsnormer”.
Men i ett annat sammanhang har al-Qaradawi sagt att det som Hitler gjorde mot judar var ett gudomligt straff. Vad säger du om det?
– Jag tar avstånd från det. Han levde ett långt liv och han har gjort många fina saker – men vissa idéer, vissa uttalanden, vissa åsikter kan vi inte dela.
Det var januari 2009 som Yusuf al-Qaradawi i tv-kanalen al-Jazeera sa: ”Genom historien har Allah ålagt vissa personer att straffa judarna. Den senaste bestraffningen utfördes av Hitler”. Han tillade att Hitler ”lyckades sätta dem på plats”.
Uttalandet kom kort efter Gazakriget 2009, då hundratals civila palestinier dödades i israeliska angrepp. Mahmoud Khalfi säger att man ”måste förstå kontexten”.
– Ibland, efter en massaker, kan man reagera känslomässigt. Man tänker inte förnuftigt. Men att han säger konstiga saker – det gäller inte mig, eller oss i Islamiska förbundet. Det står för honom. Inte för oss.
En liten svensk flagga står på imam Mahmoud Khalfis kontor i Stockholms moské. Han vill vara både en god svensk samhällsmedborgare och en god muslim – och Muslimska brödraskapets inriktning har hjälpt honom i detta, anser han.
En liten svensk flagga står på imam Mahmoud Khalfis kontor i Stockholms moské. Han vill vara både en god svensk samhällsmedborgare och en god muslim – och Muslimska brödraskapets inriktning har hjälpt honom i detta, anser han. Foto: Lotta Härdelin
Mahmoud Khalfi nämns på 44 ställen i Sameh Egyptsons doktorsavhandling. Egyptson lyfter citat från tunisisk press, där Khalfi själv kopplar ihop Islamiska förbundet med Muslimska brödraskapet.
– Han har bestämt sig för att svartmåla muslimska organisationer och samlar nu saker för att bevisa sin bild. Han översätter fel och han tolkar medvetet fel. Det är farligt.
Sameh Egyptson säger att han inte har något emot muslimer. Det är Muslimska brödraskapet han är emot. Vad säger du om det?
– Jag är inget språkrör för Muslimska brödraskapet, så jag behöver inte försvara dem. Alla är fria att bedriva forskning – men jag tycker inte att Egyptson är vetenskaplig. Han sysslar med propaganda.
Mahmoud Khalfi är 64 år, uppväxt i Tunisien. De senaste 34 åren har han levt i Sverige.
– Som muslim har jag sett det som en plikt att vara delaktig i samhället, att vara en aktiv medborgare.
Därför gick Mahmoud Khalfi med i Socialdemokraterna på 1990-talet, säger han.
– Jag har varit medlem i S i många år, men nu tillhör jag ingen. Jag är passiv.
Imamen känner inte igen dagens socialdemokrater.
– Förr stod de för mångfald och det mångkulturella samhället. Det vågar de inte längre.
Arkitekt Ferdinand Boberg var inspirerad av arabisk byggnadskonst efter en vistelse i Marocko, när han ritade kraftstationen som stod klar 1903. Islamiska förbundet köpte den gamla kraftstationen av Stockholms stad på 1990-talet, och byggde om det till moské.
Arkitekt Ferdinand Boberg var inspirerad av arabisk byggnadskonst efter en vistelse i Marocko, när han ritade kraftstationen som stod klar 1903. Islamiska förbundet köpte den gamla kraftstationen av Stockholms stad på 1990-talet, och byggde om det till moské. Foto: Lotta Härdelin
Vad är det som är bra, enligt dig, med Muslimska brödraskapets inriktning?
– Tolerans och samarbete. De som inspireras av Brödraskapet är ofta de mest integrerade, mest toleranta och mest demokratiska muslimerna, säger Khalfi, och påpekar att hans eget förbund samarbetar med kristna, judar, buddister och hinduer.
Säkerhetspolisens bistrare syn på MB avfärdar han.
– Jag tror tyvärr inte att Säpo bygger sin syn på fakta, utan att man lånat eller fått information från bland andra Sameh Egyptson.
Just som vi ska lämna Stockholms moské hörs böneutroparens röst. Innan imamen går för att be dagens tredje bön berättar han att han har ett möte inbokat med Säkerhetspolisen följande dag.
– Vi pratar öppet med Säpo. De känner oss. Vi har en bra dialog.
Fakta. Stockholms moské invigdes 2000
Stockholms moské är inrymd i en gammal kraftstation från 1903 intill Björns trädgård på Södermalm. Den luftiga byggnaden ritades av arkitekt Ferdinand Boberg, som var inspirerad av arabisk byggnadskonst efter en vistelse i Marocko.
På 1990-talet köpte Islamiska förbundet kraftstationsbyggnaden från Stockholms stad och omvandlade den till en moské.
Varje fredag kommer runt 2 000 människor hit för att be, enligt imam Mahmoud Khalfi.
Fakta. Muslimska brödraskapet grundades 1928
Muslimska brödraskapet (MB) är en politisk och religiös rörelse som grundades 1928 av Hassan al-Banna i Egypten. Rörelsen har utvecklats till ett stort internationellt sunnimuslimskt nätverk, med idén att islam ska influera alla aspekter av livet, inklusive politiken.
Rörelsen har många ansikten och skepnader. Hos MB finns antisemitiska och våldsbejakande strömningar – men också tänkare som predikat pragmatism och som uppmanat sina anhängare att följa demokratiska spelregler.
På vissa håll i Mellanöstern och Nordafrika har MB ibland setts som en frihetsrörelse, som sagt sig stå för mer demokratiska ideal än diktaturerna de verkat i.
Enligt svenska Säpo är organisationens mål ”ett världsomspännande kalifat byggt på sharia”, vilket är ”oförenligt med svenska grundläggande fri- och rättigheter”. Säpo skriver även att MB:s strategi i västvärlden bygger på ”segregation och enklavisering”.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar