onsdag 28 augusti 2024

HVB-hem och slöddret





Slöddret som rekryterar småpojkar för morduppdrag ska isoleras från civilisationen!

Slöddret som har kidnappat polisens och försvarsmaktens våldsmonopol ska neutraliseras!

Slöddret som gör Sverige till ett globalt varnande exempel ska behandlas som de behandlar andra; hänsynslöst och brutalt!



Widar Andersson: Många felkällor bakom rättsstatens bristande ordning och reda. 
2024-08-28

Polisen har offentliggjort en underrättelserapport om kopplingar mellan grov organiserad kriminalitet och 18 företag som driver institutioner för omhändertagna barn och ungdomar på flera olika platser i Sverige.

Polisen har undersökt ett urval av de institutioner som tar emot barn och ungdomar i 11-21 årsåldern. Rätts- och socialstaten har en del tunga problem. Bland annat har kriminella aktörer nästlat in sig i ungdomsvårdens olika delar.

Polisen har undersökt ett urval av de institutioner som tar emot barn och ungdomar i 11-21 årsåldern. Rätts- och socialstaten har en del tunga problem. Bland annat har kriminella aktörer nästlat in sig i ungdomsvårdens olika delar.

Mörkertalet kan vara stort; polisen har bara undersökt ett urval av de cirka 6-700 hem för vård och boende (HVB-hem) som drivs av privata ägare.

I rapporten listas också antalet rymningar från HVB-hem och från den statliga institutionsstyrelsens ungdomshem under periooden januari-november 2023; 1200 ungdomar har rymt 1800 gånger. Drygt 80 av de 1200 rymlingarna har begått grova vapen- och mordanknutna brott medan de var på rymmen. Ett färskt exempel på hur det kan gå till: I måndags 26/8 mördades en 25- årig kriminell person i Malmö av en 18-åring som var på rymmen från ett HVB-hem i en annan del av Sverige.

Polisens rapport bjuder inte minst på en samling felkällor för rättsstatens tillkortakommanden. På sidan sju i rapporten, under just rubriken felkällor, skriver polisen:

Kontrollen över vilka HVB-hem som finns, hur många personer som är placerade samt hur många som rymmer eller avviker är bristfällig.

Data från Inspektionen får vård och omsorg (IVO) är inte uppdaterad och kan visa fel på HVB-hemmets namn, om var de geografiskt befinner sig och om hemmen är aktiva eller inaktiva.

Statens institutionsstyrelse (SiS) kan med hänvisning till sekretesslagstiftningen inte delge Polismyndigheten en lista med vilka individer som rymt.

Placeringen vid HVB-hem sköts av kommunernas socialnämnder. Data om placeringarna är sålunda spridd på 290 kommuner.

Data har därför inhämtats via polisens egna register över efterlysta och omhändertagna personer. Det finns felkällor även i detta sammanhang.

Utifrån alla dessa felkällor är det givetvis upprörande men inte så konstigt att grova brottslingar, inte så sällan i form av klan- och släktorganiserade nätverk, har lyckats ta sig in i den lukrativa vårdhemsbranschen. I sin rapport håller polisen det även för möjligt att sociala handläggare eller liknande på kommunerna kan ha släktband med de kriminella aktörer som driver HVB-hem.

En fråga som polisen inte svarar på är om det är mer vanligt med rymningar (och med grova brott under rymningarna) vid de HVB-hem som drivs av kriminella aktörer? Men vara hur det vara vill med den saken. Hur man än vrider och vänder på saken så är det ju helt absurt att stat och kommun inte ens kan freda sina sociala omhändertaganden av kriminella barn och ungdomar från risken att bli omhändertagna av kriminella klaner och släkter. Så sant som det är sagt: Rättsstatens reformatorer har lång väg att gå innan Sverige har hunnit ikapp sin samtid.

Lång väg att gå för rättsstatens reformatorer i Sverige

Att vända Sverige till ett land med hög beredskap mot organiserad kriminalitet är ett tålmodsprövande arbete i stort och smått.

Att ställa om Sverige till en gedigen rättsstat kräver uthållighet och gott politiskt hantverk. Statens omhuldande av brottslingarnas välfärd och integritet passar den organiserade brottsligheten som hand i handske.

Att ställa om Sverige till en gedigen rättsstat kräver uthållighet och gott politiskt hantverk. Statens omhuldande av brottslingarnas välfärd och integritet passar den organiserade brottsligheten som hand i handske.


Så gott som varje dag dyker det upp exempel på företeelser och offentliga myndighetsbeteenden som för 15–20 år sedan sågs som tämligen normala men som idag närmast är att betrakta som inbjudningskort till kriminella fester på skattebetalarnas och brottsoffrens bekostnad.

Justitieombudsmannens (JO) motivering (19 oktober 2023) för att rikta stark kritik mot Södertälje kommuns bakgrundskontroller av sina anställda kan tjäna som ett pedagogiskt exempel på behovet av att flytta rättsstatens paradigm från omtanke om brottslingarnas väl och ve och till en paradigm där omtanken om brottsoffrens och de skötsamma medborgarnas intressen står i förgrunden.

JO motiverade sitt beslut med bland annat nedanstående principiella deklaration: "JO menar att information om en arbetstagares belastningsregister är privat och vanligtvis känslig information som typiskt sett innebär ett påtagligt ingrepp i den personliga integriteten."

Malin Siwe på Expressens ledarsida (19 augusti 2024) skriver under rubriken "Fritidsgården från helvetet ligger i Örebro" om hur ett misstänkt grovt sexualbrott mot en liten flicka ledde till granskningar (bland annat i Nerikes Allehanda och i SVT Nyheter) som visade på omfattande kriminalitet bland de anställda på fritidsgården. Malin Siwe sammanfattade saken: "Förvånansvärt många i personalen var släkt. (--) Sju av de 31 anställda var dömda för brott. Den misstänkte förövaren åtalades så sent som i januari för flera fall av misshandel av minderårig och barnfridsbrott. Dessutom jobbade han under sommaren i en nära anhörigs namn. Två andra medarbetare dömdes till fängelse för blåljussabotage under korankravallerna i Sveaparken 2022. En fick två år och tio månader för att ha varit anförare i stenkastningen. En annan fick sex månader."

Det finns inga samhällen som helt kan skydda sina medborgare för risken att utsättas för allvarliga brott. Men varje sund rättsstat ska göra vad den kan för att försvåra för brottslighetens tillväxt och dess kriminella attacker. För att använda JO: s ord så handlar det om att göra moraliska och strategiska val mellan vilka "påtagliga ingrepp i den personliga integriteten" som man framförallt vill förhindra. JO: s fokus på att i första rummet värna brottslingens rätt att hålla sitt brottsregister hemligt är hårt knutet till den paradigm som underlättar organiserad brottslighet.

En statlig utredare arbetar nu med förslag på lagar som gör bakgrundskontroller möjliga och obligatoriska. Det är bra. Men som sagt. Det är lång väg att gå.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar