onsdag 11 september 2024

Svenska Kyrkan och islamismen





Kyrkokansliet, ni flörtar med totalitär politisk islam

I MIN debattartikel i Kyrkans Tidning nummer 33 uppmanade jag till granskning av vilka islamiska organisationer Svenska kyrkan har samarbete med och vad dessa ytterst representerar. En granskning som Kyrkans Tidnings tidigare opinionschef Jonas Eek efterfrågade redan förra året på ledarsidan. I min artikel gav jag exempel på hur kyrkans ledning medvetet bereder plats för antidemokratiska krafter.

I Peter Lindvalls replik i Kyrkans Tidning nummer 36 saknas svar på frågan om granskningen. Lindvall försvarar i stället Svenska kyrkans samarbete med Ibn Rushd studieförbund och ger ytterligare exempel på goda samarbeten med Sveriges muslimska råd, Stockholms moské och Islamic Relief under moderorganisationen Islamiska Förbundet i Sverige (IFiS).

JAG HÄVDAR att alla dessa förbund verkar under Muslimska brödraskapets (MB) mantel, av många länder stämplad som en terrororganisation. Under samma mantel hittar vi Hamas i Palestina. Bevis för att det verkligen handlar om Muslimska brödraskapet finns även utanför min forskning, nämligen så lättillgängligt som i svenska medier. Ordföranden för svenska Fatwarådet, imam Saeed Azam framhöll i Sydsvenskan att IFiS är Muslimska brödraskapets gren i Sverige, vilket de själva har förnekat offentligt i tre decennier. Även ordförande för IFiS och direktören för Stockholms moské, Mahmoud Khalfi, erkänner själv att han är stolt över att vara inspirerad av Muslimska brödraskapet, i en intervju i Dagens Nyheter, förra året.

LINDVALL SER alltså dessa organisationer som per definition ”religiösa”, de är en ”trosgemenskap” och representanter för ”religionen islam”. Detta är naivt och visar på att man blundar för fakta. En liten gnutta insikt om Muslimska brödraskapets organisatoriska historia i Europa skulle visa att denna politiska rörelse bygger upp frontorganisationer som framställer sig som religiösa och som säger att man representerar ”de diskriminerade muslimerna”. Läser man deras styrelseprotokoll, auktoritativa källor, litteratur, studiematerial, hemsidor och gästers uttalanden hittar man bevis på att det är tydligt att de är politiska, hierarkiska och centralstyrda nätverk med totalitära sanningsanspråk, som eftersträvar att påverka politik och myndighetsbeslut.

Det finns en strategi ritad av Yusuf al-Qaradawi, Muslimska brödraskapets andliga ledare nedskriven bland annat i boken

Awlawiyat al-arakah al-Islamiyah fī alm<ar alah al-qadimah

(Prioriteringar för den islamiska rörelsen under den kommande perioden), 1990. Strategin går ut på att man inte bildar ett eget parti i Europa utan samverkar med framgångsrika partier, kyrkor och institutioner med ett taktiskt mål, att hålla ”den islamiska identiteten” obefläckad från västerländska ”sekulära värderingar” och den moderna människosynen om yttrandefrihet, kvinnor, barn och homosexuella. Det gäller att skapa muslimska enklaver och i förlängningen eftersträvar man världsherravälde grundad på ett totalitärt sanningsanspråk i medeltida sharia.

DET ÄR inte konstigt att Peter Lindvall i dessa möten har fått ”en helt annan bild” än den jag har. Man kan dock inte bortse från de fakta som finns. Fundamentalistiska värderingar och ekonomiska oegentligheter har avslöjats av många forskare. Säkerhetspolisen (Säpo), Ungdomsstyrelsen (MUCF), Skolinspektionen och medier har reagerat, samt nyligen också Folkbildningsrådet samt svenska kommuner och regioner.

Som forskare i interreligiösa relationer med arabiska som modersmål, har jag sedan min ungdom i Egypten och min ankomst till Sverige en omfattande erfarenhet av Muslimska brödraskapet och dess ideologi. Jag ställer gärna upp som föredragshållare och diskussionspartner i en sådan självrannsakan.

SAMEH EGYPTSON,

teologie doktor i interreligiösa relationer


Ur Kyrkans Tidning:

Ärkebiskopens tweet om Ibn Rushd får kritik från höger och vänster

Utbildningsminister Mats Persson, Liberalerna, och Nalin Pekgul, tidigare riksdagsledamot för Socialdemokraterna är båda kritiska mot ärkebiskop Martin Modéus uttalande till stöd för Ibn Rushd. Foto: Fredrik Sandberg/TT,  Marcus Gustafsson

Ärkebiskopens uttalande om studieförbundet Ibn Rushd har 863 000 visningar, och har väckt stor uppmärksamhet.

Det var i förra veckan som Folkbildningsrådet meddelade att studieförbundet Ibn Rushd inte skulle tilldelas några statliga medel den kommande treårsperioden. Utbildningsminister Mats Persson var en av dem som gladde sig över beslutet:
– Det här visar att organisationer som är kvinnofientliga, homofobiska, antisemitiska, de hör inte hemma i en liberal demokrati och nu stryps finansieringen, sa ministern till Aftonbladet.

Ärkebiskopen kritisk mot ministern
Ministerns uttalande tolkades av flera som riktat mot muslimer.

Ärkebiskop Martin Modéus skrev på X (Twitter): ”Folkbildningsrådet tilldelar inte Ibn Rushd statsbidrag för den kommande treårsperioden. Det är bekymmersamt, eftersom Ibn Rushd arbetar med att nå marginaliserade i samhället.

Jag blev illa berörd av utbildningsminister Mats Perssons kommentar som saknar grund i Folkbildningsrådets beslut och bedömningar och som underblåser fördomar. I Sverige måste vi samarbeta för att bygga det goda samhället, inte misstänkliggöra varandra.”

Får stöd av Bjereld
Tweeten har fått mycket stor spridning, den ska enligt X:s statisk setts av 863 000, och har delat X i två läger. En av dem som gillade uttalandet är statsvetarprofessor Ulf Bjereld, som har 34 000 följare på X. Han säger till Kyrkans Tidning att han inte tolkade ärkebiskopens tweet som en kritik mot Folkbildningsrådets beslut, utan mer ett beklagande över att Ibn Rushd inte levde upp till kraven.
- Det jag verkligen håller med om är ÄB:s kritik mot Mats Perssons kommentar. Ministern använde en mängd nedsättande omdömen om Ibn Rushd, som inte hade med Folkbildningsrådets bedömning att göra.

Högerdebattörer ser det annorlunda
På högersidan är det många som ser ÄB:s tweet som ett bevis på att Svenska kyrkan har nära kontakter med islam. Den tidigare moderate riksdagsledamoten Richard Herrey, som har 66 000 följare, skriver: ”Det är faktiskt oroväckande, och uppseendeväckande, att ärkebiskopen för svenska kyrkan offentligt uttrycker en besvikelse över att en organisation som förknippas med extremism, islamism och antisemitism, inte får statsbidrag."

 Men kritiken kommer inte bara från höger. Nalin Baksi, tidigare riksdagsledamot för Socialdemokraterna, skriver: ”Det är fint att ärkebiskopen vill tro människor om gott men han borde förstå att islamistiska Ibn Rushd är mästare på manipulation och drivs av en dold agenda som inte handlar om att nå marginaliserade grupper för att bygga det goda samhället.”

Tycker ärkebiskopen har fel
Journalisten Sofie Löwenmark på Doku, en sajt som bevakar radikal islam, tillhör dem som menar att Ibn Rushd står nära det konservativa Muslimska brödraskapet. Hon menar att studieförbundet otaliga gånger visat att det inte står för demokratiska värderingar.

- Jag fastnade främst för hur ärkebiskopen formulerade sitt stöd, han lyfte studieförbundets slogan om att de når ut till marginaliserade grupper. Men det behöver inte vara bra att de når ut till marginaliserade om innehållet är dåligt, säger hon.
Hon tror ÄB:s uttalande, och liknande stöd från andra samhällsaktörer, är viktiga för Ibn Rushd.
- Jag är själv inte medlem i Svenska kyrkan, men jag tycker att Svenska kyrkan i detta och tidigare fall varit lite för snabba att uttala sig utan att sätta sig in i situationen, säger hon.

Ministern riktar sig mot ärkebiskopen
Utbildningsminister Mats Persson förtydligar i en debattartikel i Aftonbladet sin kritik mot Ibn Rushd. Han menar att det inte alls handlar om någon generell motvilja mot islam utan enbart om studieförbundets tillkortakommanden. Han är kritisk till ärkebiskopens tweet: ”Detta är viktigt då både ärkebiskopen och delar av civilsamhället låter påskina att detta är en häxjakt på muslimer.”
Kyrkans Tidning har sökt ärkebiskopen, som dock avböjer att kommentera debatten.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar