tisdag 19 juli 2022

Hijab – Symbol för underhastelse




Normalisera inte underordning

Malmö Museers utställning ”Modest Fashion” framställer underordningsplagget hijab som mode och personlig stil.

Bristen på kultur- och religionskompetens har ofta resulterat i att den svenska debatten har varit valhänt när det kommer till frågor om slöjan. Slöjan – i dess olika former, från löst sittande till heltäckande – har tolkats genom västvärldens raster och uppfattats som uttryck för individualism och fria val.

Slöjan har dock en helt annan betydelse och kontext, som handlar om synen på kvinnans kropp, mannens blick på densamma och kvinnors sexualitet.

Det är således inte ”kyskhetsmode”, som Malmö stads Malmö Museer oreflekterat ger uttryck för när de gör slöjan till en modedetalj i en aktuell utställning, utan för kollektiva krav på, begränsningar av och normer för hur kvinnor ska och får leva. Kvinnor ska vara sexuellt ”rena” och måttfulla såväl i sin person som i sättet att klä sig.

Hijab är inte en modeaccessoar, utan en starkt laddad symbol.

I Malmö Museers skattefinansierade utställning, där designers fått i uppdrag att tolka kyskhetsplaggen, låtsas man istället som att tvingande kyskhetsnormer i själva verket är mode och trend. ”Ofta bärs hijab, turban, slöja eller skarfs till outfiten. Stilen syns tydligt i Malmös gatubild”, kan man läsa i informationen om utställningen.

Slöjan är dock ett kollektivt plagg som avkrävs specifika grupper: flickor och kvinnor. Att kvinnor sedan inom de ramar som satts i strukturer där kvinnor och män har skilda och särskiljande roller laborerar med slöjans färg och form, är inte detsamma som att slöjan är ett frivilligt val. Tvärtom. Gränserna är uppsatta av kulturella och religiösa normer, där kvinnors och mäns makt inte är jämställd.

”Malmö Museer normaliserar således en djupt problematisk symbol för kvinnors underordning samt legitimerar även modevärldens kommersialisering av densamma.”

Slöjans roll för att begränsa, tvinga och skambelägga inom hederskulturen får inte utrymme i utställningen. Malmö Museer normaliserar således en djupt problematisk symbol för kvinnors underordning samt legitimerar även modevärldens kommersialisering av densamma.

I förtryckets Iran protesterade kvinnor förra veckan mot slöja och hijab genom att ta dem av sig när nationen högtidlighöll National Hijab and Modesty Day. Sedan år 1979 är det tvingande lagar för flickor från nio års ålder att bära hijab och modesta, löst hängande och skylande, kläder. ”Modest Fashion”? Knappast.

Men, i Malmö legitimeras således plaggen samt därmed flickors och kvinnors underordning. Vad sänder det för signaler till dem som lever under hedersnormernas förtryck i Sverige? Hur är det egentligen med allas lika värde och med att det svenska samhället bekämpar hederskulturer? Gäller frihet och individualism enbart kvinnor med västerländsk bakgrund?

År 2002 erhöll Malmö Museer utmärkelsen Årets museum för ”sitt banbrytande arbete med mångkulturella frågor”. En sådan utmärkelse förpliktigar, därför är det förvånande att det inte inom institutionen utvecklats mer fördjupande och problematiserande kunskap om de komplexa frågorna.

Aningslöshetens tid måste vara förbi. Slöjan ska inte normaliseras och behandlas som en modeaccessoar, utan diskuteras som den symbol den faktiskt är.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar