tisdag 11 januari 2022

Jihadister i Sverige

 Länk


Tillgång till ljudfil

I förundersökningen citeras från ett par sådana föreläsningar, men polis eller åklagare har inte haft tillgång till ljudfilerna. Istället citerar och refererar polisens analytiker till en rapport från Statens medieråd från 2013 om våldsbejakande och antidemokratiska budskap på nätet.

Doku har emellertid tillgång till hela ljudfilen från en av föreläsningarna, med titeln ”Bryr du dig verkligen om de”, och kan här visa hur det lät i verkligheten när Lina Ishaqs make Jiro Mehho uppviglade åhörarna att resa iväg för att strida eller skänka pengar till dem som strider. Han nämner bland annat situationen i Syrien. Året var 2012, och ännu så länge hade endast några få personer lämnat Sverige för att ansluta till jihadistgrupper i landet. Föreläsningen på 44 minuter ger en unik inblick i hur rekryteringen kunde gå till. Vi presenterar ett utdrag:

”Så som profeten Muhammed SAW sa i en hadith: om du inte intalar dig själv att gå ut i strid, om du inte intalar dig själv att hjälpa dem som går ut i strid, om du inte intalar dig själv att ta hand om dem som han lämnat bakom sig, om du inte gör något av detta vad finns du till för egentligen? Vad har du för nytta? Så säger profeten Muhammed SAW i klara ord att förvänta dig en katastrof innan du dör. Se fram emot en katastrof som du råkar ut för innan du dör! (…) Det är som jag sa, klart och tydligt, jag uppmanar alltid och först och främst mig själv av det jag sagt att vara ett bra exempel med det jag säger, är att vara den som är först i ledet, till att spendera fi sabilillah av allt jag kan och allt jag har, min tid, min rikedom, min familj, allting. (…) Ni som är troende, varför säger ni sådant som ni inte gör!?”

MAGNUS SANDELIN



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar