söndag 30 november 2025

Könsstympning i moské

I Sverige finns muslimska parallell-miljöer där sharia står över svensk lag.

Det är en följd av stolligheterna som Reinfeldt och Romson&Fridolin införde som norm.

Löfven-ligan insåg att S hade ett nytt väljarunderlag när de klassiska arbetarna lämnade arbetarpartiet för SD.

Andersson, Ygeman, Johansson, Strandhäll och Baudin har gödslat med miljarder som delvis hamnar i de gängkriminellas fickor!

Syltryggarna Kristerson&Strömmer flåsar upphetsat att det är förfärligt innan de tillsätter några nya utredningar.

Åkesson verkar mest sträva efter att bli nästa statsminister.

Centerpartisterna, Liberalerna och Kristdemokraterna arbetar hårt på att få slippa riksdagen.

Mupparna i Vänsterpartiet och Miljöpartiet stimmar och skränar på vänsterfolks vis.

Carl-Oskar Bohlin är den enda ledande politiker som talar klarspråk!





Könsstympad i en moské – men förbudet gäller inte
Publicerad 30 nov 2025
Linnea Lindquist

Fallet med sjuåringen som könsstympades i en moské visar att den svenska lagen är tandlös.

Det är ett fruktansvärt svek mot flickorna som utsätts för denna tortyr.

Föräldrarna påstod att flickan blödde från underlivet efter en cykelolycka.

Läkarna blev misstänksamma när de såg tre djupa skärsår i sjuåringens underliv.

När en sjuårig flicka kom till polisstationen hade socialsekreteraren med sig en kudde för att det inte skulle göra ont att sitta. Flickan var allvarlig, undvek ögonkontakt och var klart smärtpåverkad.

Det var mycket svårt att gå, hon tog små, små steg och när hon kom till väntrummet ville hon inte sätta sig. När hon fick frågan om hon ville stå i stället svarade hon att det gör lika ont. När förhöret börjar frågar flickan om hon får opereras igen. Hon ber om hjälp. ”Jag vill inte att det ska göra ont”.

I förhören berättar hon om besöket i moskén med mamma, pappa och flera andra vuxna.

Det var några tjejer som sydde hennes snippa, tror hon, men hon minns inte så mycket eftersom hon blev drogad. Det gjorde ont, hon skrek och sedan minns hon inte mer. Hennes mamma sa att hon skulle hålla sig inne och inte röra på sig. I förundersökningen läser jag att man hittat en thinner-liknande vätska, som används i berusningssyfte.

Fallet med flickan har fått stor uppmärksamhet. När hon kom in till sjukhuset sa föräldrarna att hon hade ramlat på sin cykel och slagit i underlivet så hårt att det börjat blöda. Det avfärdades av sjukvårdspersonalen eftersom hon inte hade några synliga skador på kroppen. Under operationen upptäckte läkarna att hon hade tre djupa skärsår högt upp i underlivet.

Nu åtalas föräldrarna och ytterligare en person för synnerligen grov misshandel samt barnfridsbrott mot syskonen. De misstänkta nekar till brott. I förundersökningen framträder en bild av en familj som styrs av hedersnormer. Jag läser om könsstympningen, om barn som blir straffade när de reciterar fel i Koranen och som blir slagna med slevar.

Det är inte rasism att påtala att könsstympning är ett brott mot flickors mänskliga rättigheter

Varje gång hedersrelaterat våld och förtryck uppmärksammas är det alltid några kulturrelativister som rider ut till förövarnas försvar. Så även i detta fall. Tankefiguren innebär att man legitimerar sedvänjor med hänvisning till kultur, och kulturer får man inte kritisera.

I ett expertutlåtande skriver en forskare att det är ”osannolikt” att flickan blev könsstympad i moskén eftersom det inte finns något spår av att omskärelse någon gång skulle ha ägt rum i Sverige. Och dessutom är motståndet mot könsstympning utbrett bland svenska somalier.

Det stämmer att många svensk-somalier tar avstånd från könsstympning, men det betyder inte att det aldrig förekommer. Men forskaren menar alltså att alla flickor som säger sig ha könsstympas på svensk mark ljuger.

Även en rättsläkare går på föräldrarnas linje och menar att skadorna i underlivet har uppkommit när det klämts mellan cykeln och bäckenbenet. Tvärtemot andra läkares bedömning.

Lyckligtvis finns det en rättsläkare som talar klarspråk. Petra Råsten-Almqvist förklarar att en rättsmedicinsk bedömning grundar sig på skadans utseende och lokalisering. Hon skriver att man inte tar hänsyn till etnicitet och härkomst i rättsmedicinska bedömningar. Flickan hade tre skärskador i underlivet som starkt talar för att de uppkommit till följd av att någon har skurit flickan med ett eggvasst föremål.

Det är inte rasism att påtala att könsstympning är ett brott mot flickors mänskliga rättigheter, att bekämpa sedvänjan är att ha moralisk ryggrad. Något som kulturrelativister saknar.

Docent Vanja Berggren på KI skriver i sitt expertutlåtande att gishiri cut, där man skär inuti könsorganet, används för att könsstympningen inte ska upptäckas.

I lagen står det att ingrepp i de kvinnliga yttre könsorganen i syfte att stympa dessa eller åstadkomma andra bestående förändringar av dem (könsstympning) får inte utföras, oavsett om samtycke har lämnats till ingreppet eller inte. Brottsrubriceringen blev därför synnerligen grov misshandel och inte könsstympning. Det är problematiskt eftersom fallet därmed hamnar i statistiken över misshandel.

Trots att cirka 68 000 kvinnor i Sverige är könsstympade, och 13-23 000 flickor och kvinnor riskerar att utsättas, finns det bara en handfull fällande domar efter 43 år med förbudet.

Fallet väcker frågor om varför inte fler personer åtalas. Det är ett brott att inte slå larm när man får vetskap om att en könsstympning ska ske. Även stämpling är straffbart. Det är osannolikt att ingen i moskén visste vad som pågick.

Luckan i lagen måste täppas till. Könsstympning är tortyr oavsett om man skär i de inre eller yttre delarna. Det är viktigt att åtal som rör könsstympning får rätt brottsrubricering.

Regeringen måste ändra lagtexten så att fler könsstympade flickor kan få upprättelse.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar