Nyhetsbrev oktober 2025: Vad anser de olika partierna om hijab, niqab och burka?
31/10/2025 14:43
Vilka partier är beredda att förbjuda imamers eller s.k. rättslärdas tolkningar av sharia (islamsk lag) som enligt deras tolkningar kräver att kvinnor, och till och med att små flickor ”frivilligt” ska täcka sig för att uppfylla sin identitet som muslimsk kvinna? Men hur frivilligt kan något vara om alternativet är att bli förskjuten, fördömd och ses som lösaktig, slampig?
- Debatten om hijab, niqab och burka - sharias klädkod för ärbara och riktiga kvinnor, har gått hög de senaste veckorna. Och det är på tiden.
Dessa kläder och tygstycken är verktyg för att segregera och skilja ut "godkända kvinnor" från "icke godkända". Det är en icke-inkluderande hållning som inte tillåter mångfald eller religionsfrihet. Den kräver dessutom att underkastelsen skall var "frivillig" inför 1 200 år gamla lagar. Oavsett hur orimliga eller illegala de är år 2025 i Sverige.
En sharia-godkänd kvinna skall vara visuellt avskild från oss andra kvinnor och från det svenska samhället. Ett samhälle där var och en får välja kläder, partner och sexuella preferenser utan att uteslutas eller fördömas.
Sådana tankesätt och krav på ett parallellt rättssystem kan inte tillåtas i Sverige 2025. Det skall inte uppmuntras, relativiseras eller normaliseras av någon som menar att:
- kvinnor är jämställda med män
- flickor och pojkar skall lära sig att respektera varandra som jämlikar
- svensk lag, demokrati och rättstat gäller alla i Sverige
Valet 2026 är avgörande
Vad driver de politiska partierna egentligen inför valet 2026 – står de upp för svensk lag och jämställdhet, eller accepterar de de rättslärdas tolkningar av sharialagarna?
Tolkningar som kräver kvinnlig lydnad och ”frivillig” underkastelse för att kvinnor ska få behålla sin religiösa identitet och accepteras av sitt samfund.
Frågan handlar i grunden om frihet
Vem försvarar din, min – och kvinnors över hela Sverige – rätt att leva enligt svensk lag och internationella konventioner om fri- och rättigheter?
Hijabens snabba normalisering i Sverige är en varningssignal.
Den visar hur snabbt människovärde kan reduceras till yttre kännetecken – och hur avgörande det är att Sverige, oavsett parti, myndighet, media eller företag, försvarar lagen framför det parallella shariasystemet.
Vår frihet, vårt sätt att leva, är inte självklart. Det måste försvaras.
Sharialag eller svensk lag i Sverige? Vad anser partierna?
Vilka partier är beredda att förbjuda sharialagarnas krav på särskild kvinnlig klädsel?
Vilka accepterar rättslärdas tolkningar som kräver att kvinnor separeras och segregeras i offentligheten?
Kvinnokraft 4.0 har granskat riksdagspartiernas ställningstaganden.
Sverigedemokraterna - förbud
Är det parti som lagt flest motioner i frågan och vill införa förbud mot heltäckande slöja i offentliga miljöer och skolor.
Motion 2017 Förbud mot heltäckande muslimsk slöja på alla offentliga platser.
Motion 2018 Förbud mot heltäckande muslimsk slöja på offentliga platser.
Motion 2025 Förbud mot heltäckande muslimsk slöja (burka/niqab) på alla offentliga platser.
Motion 2025 Slöjförbud i svensk för- och grundskola.
Kristdemokraterna - förbud
Motionerade 2021 om förbud mot hijab, burka eller niqab på flickor i lågstadiet samt förbud mot burka eller niqab för personal inom barnomsorg. I oktober 2025 Säger partiledaren Ebba Busch att hon vill införa ett förbud mot burka och niqab på Sveriges gator och torg. (Aftonbladet 12 okt)
Moderaterna - förbud
Har lagt två motioner i oktober 2025: Förbud mot framträdande religiösa tecken och klädsel i skola och offentlig sektor
Socialdemokraterna - inget förbud
Har inte motionerat om förbud men i en intervju inför partiledardebatt den 12 oktober 2025 säger Magdalena Andersson :
"Både burka och niqab är uttryck för både kvinnoförtryck och hedersförtryck, och det är något som vi socialdemokrater tar avstånd från. Exakt hur man ska få bukt med det är jag beredd att diskutera och titta på.” (Svt Nyheter, 12 okt)
Socialdemokrater för tro och solidaritet skriver däremot i en debattartikel i Aftonbladet:
”Inte en enda av våra muslimska medlemmar önskar att politiken ska införa förbud mot klädesplagg." (Aftonbladet 14 okt)
För 30 år sedan ingick Tro och Solidaritet (då Broderskapsrörelsen) ett samarbete med Sveriges Muslimska Råd där ett av syftena var att ”diskutera muslimska ideal för samhället”. Se mer längre ner.
Liberalerna - inget förbud
Partiet ser plaggen som kvinnoförtryckande men säger nej till lagstiftade slöjförbud i förskolan och på lågstadiet (Svt Nyheter 18 nov 2023). I oktober i år sa partiledare Simona Mohamsson:
"Burka och niqab är kvinnoförtryckande plagg som bygger på idén om att kvinnan inte ska synas i det offentliga rummet. För Liberalerna är det viktigt att de som utövar religiöst förtryck – till exempel slöjtvång – straffas av samhället." (Svt Nyheter 12 okt)
Centerpartiet - inget förbud
För 15 år sedan, 2009, var Centerpartiet de första att motionera om burka eller niqab:
"Detta är både en fråga om demokrati och jämställdhet. Ingen kvinna ska känna sig tvingad att dölja sitt ansikte. För att underlätta för dessa kvinnor skulle det vara ett gott stöd med en lagstiftning som förbjuder burka och niqab ute i samhället, på skolor och på arbetsplatser."
2018 sa dåvarande pressekreteraren för Centerpartiet till tidningen Expo:
"- Att föreslå lagstiftning är överflödigt. Det finns redan idag möjlighet för rektorer och arbetsgivare att själva bestämma om deras anställda ska få bära heltäckande slöja."
Miljöpartiet och Vänsterpartiet - inget förbud
Inget av partierna vill se något förbud mot niqab, burka eller hijab enligt de källor Kvinnokraft 4.0 hittat. Enligt Expo 2018 resonerade de såhär:
"- Vi vill inte förbjuda niqab på allmänna platser, säger Maria Ferm" (Miljöpartiet)
"Ett förbud, menar Vänsterpartiet, riskerar att försvåra för de som lever under press att bära slöja och kan även bidra till att öka stigmatiseringen av muslimska kvinnor."
"Muslimska ideal för samhället”
Hur har ett parallellt rättssystem som sharialagarna kunnat verka under radarn så länge?
Och varför ser vi nu allt fler hijaber inom myndigheter, på skolpersonal, hos SR, i medier och hos företag som säger sig vilja främja mångfald och inkludering?
En förklaring är Socialdemokraternas långvariga band till Sveriges Muslimska Råd (SMR) – en del av Muslimska Brödraskapet – genom sidoorganisationen Socialdemokrater för tro och solidaritet. Samarbetet har pågått i över tre decennier och byggt på en dialog om ”muslimska ideal för samhället.”
Brödraskapet strävar efter ett samhälle format av sharialagarnas värderingar. I det perspektivet blir hijaben i svensk offentlighet inte bara ett klädesplagg – utan en symbol för inflytande och närvaro.
Resultatet? Ett Sverige som steg för steg riskerar att anamma delar av sharialagarna, dolt bakom ord som ”inkludering,” ”mångfald” och ”religionsfrihet.”
Granskningar av denna utveckling har ofta avfärdats som rasism eller islamofobi – men att granska parallella rättssystem är varken det ena eller det andra. Det är ett demokratiskt ansvar. Idag är det bara tre av åtta riksdagspartier som tydligt säger nej till att normalisera sharialagarnas symboler för kvinnans underordning.
Socialdemokrater för tro och solidaritet – motståndare till förbud mot kvinnors underordning
Samarbetet mellan Socialdemokraterna och Sveriges Muslimska Råd inleddes redan 1994, då rådet kontaktade partiet och dialogen fördes vidare till Broderskapsrörelsen (nu Socialdemokrater för tro och solidaritet). Ett av målen var att fler muslimer skulle få politisk makt i Sverige och att man skulle ta hänsyn till ett muslimskt idealsamhälle [byggt på sharialagarnas värdegrund, red. anm.].
Då är det kanske inte förvånande att organisationen i en debattartikel i Aftonbladet (oktober 2025)
”Inte en enda av våra muslimska medlemmar önskar att politiken ska införa förbud mot klädesplagg.”
Hijaben som symbol för Muslimska brödraskapets världsbild
Enligt religionsforskaren Sameh Egyptson ingår Sveriges Muslimska Råd (SMR) i den svenska strukturen av Muslimska Brödraskapet, som dess politiska gren. Egyptson beskriver vidare hur hijaben lyfts fram av Brödraskapet som ett medel för att genom kvinnans klädsel skapa en gräns mellan ”rättrogna” och västligt sekulariserade kvinnor – samt för att manifestera lojalitet mot den islamiska rörelsen och dess könssegregerande världsbild.
- Hijaben framställs som en symbol för kvinnlig moral, lydnad och heder.
- Den används för att skilja “rättrogna” kvinnor från sekulära.
- Detta följer Brödraskapets tolkning av sharia snarare än en allmän religiös rekommendation.
Källa: Global politisk islam: Muslimska brödraskapet & Islamiska förbundet i Sverige, Lunds universitet, 2023, kapitel 10.3.4, s. 404–408
Hoppas du känner att du fått mer kunskap om att bakom hijaben – och dess varianter niqab och burka – döljer sig en helt annan värld än den du och jag vill leva i.
Vi behöver tillsammans – kvinnor och män, oavsett ålder och position – stå upp mot alla former av förtryck och parallella, olagliga rättssystem, oavsett deras koppling till religion eller etablerade partier.
Varma hälsningar
Caroline Thelning
Grundare och talesperson för nätverket Kvinnokraft 4.0
Fokusera på rättsystemet inte personer - det är framgången. Det handlar inte om att ifrågasätta enskild tro, utan om att försvara jämställdhet och frihet under svensk lag.
👉 Läs. Dela. Agera! Vi kan aldrig ta våra friheter för givna. Varje generation måste slåss för sina.
👉 Dela vidare. Låt fler få bli en del av nätverket för 2000-talets kvinnokamp 💃🏽
Fotnot:
Inom islamisk rätt (sharia) är det de rättslärda – ulama – som tolkar de religiösa texterna (Koranen, haditherna, fiqh-litteraturen) och därigenom fastställer normer för hur muslimer förväntas leva. Kravet på att kvinnor ska täcka håret och kroppen kommer inte direkt ur Koranen i klartext, utan är en tolkning av rättslärda (jurister) av verser som 24:31 och 33:59 samt ur hadither. Dessa tolkningar kodifierades mellan 700–900-talet i de fyra sunnitiska rättsskolorna (Hanafi, Maliki, Shafi‘i, Hanbali).
Källor:
Leila Ahmed, Women and Gender in Islam (Yale University Press, 1992)
Fatima Mernissi, The Veil and the Male Elite (Perseus Books, 1991)
Sameh Egyptson, Global politisk islam: Muslimska brödraskapet & Islamiska förbundet i Sverige (Lunds universitet, 2023)


Inga kommentarer:
Skicka en kommentar