onsdag 26 november 2025

Sharia & Strandhäll

 Kvinnokraft 4.0

Svaret på frågan i rubriken är att utan stödet från
sharia-anhängarna skulle S, med till visshet
gränsande sannolikhet, vara mindre än M



VARFÖR VÄGRAR S-KVINNOR TALA
OM SHARIAS KVINNOFÖRTRYCK?

S-kvinnor och Annika Strandhäll lyfter ekonomiskt våld. Det är viktigt och ingen bestrider allvaret i den problematiken. Men återigen väljer de bort den del av kvinnoförtrycket som är allra svårast att tala om i Sverige: det som följer med sharias gränslösa normsystem.

Ekonomiskt våld skadar kvinnor, men sharias regler om lydnad, klädsel och kontroll skär djupare. De reglerar kvinnans kropp, hennes rörelsefrihet, hennes plats i familjen och hennes ansvar för släktens heder. Och de följer med hit – eftersom sharia inte har några landsgränser.

När S-kvinnor svarar att ”staten inte ska styra kvinnors klädsel” missar de själva kärnfrågan.

- Det är inte staten som styr kvinnors klädsel i dessa sammanhang. Det är sharias sedlighetsregler, familjens förväntningar och släktens krav. Kläder som är en del av sharias rättsordning är inte vanliga kläder. De fungerar som uniformer för kvinnor – med juridisk grund – som visar att bäraren följer ett parallellt rättssystems kvinnosyn, krav och underkastelse utanför svenska lagar och normer om jämställdhet, individuell frihet och ansvar.

Detta ryms aldrig i S-kvinnors jämställdhetspolitik, trots att flickor och kvinnor i Sverige möter dessa krav varje dag.

Kvinnokraft 4.0 kommenterade detta på deras inlägg i dag och ställde den fråga som ingen av deras svar hittills har vågat hantera: Hur skyddar S-kvinnor de flickor och kvinnor som lever under sharias krav i Sverige?

Ett varmt tack till Berit Carlsson, en av våra mest uppmärksamma deltagare i nätverket. Hennes (och andras) engagemang i debatten på sociala media betyder mycket för vår kamp för kvinnors fri- och rättigheter.

För nytillkomna i nätverket som vill förstå hur sharia faktiskt styr kvinnors och unga flickors vardag – även här – finns genomgången på sajten Kvinnokraft 4.0. Där förklaras hijabens juridiska funktion, familjerätten, sedlighetsreglerna och hur detta krockar med svensk lag och den sekulära rättsstaten. Allt bygger på öppna källor och juridiskt material för den som vill se helheten och inte bara delar av den.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar