tisdag 19 oktober 2021

Bulletin

 

Garfield nästa?

Bulletins vd Jannik Svensson, 27 har tagit in dömda trippelmördaren Ricard Nilsson.

Under en extrainsatt bolagsstämma uppgavs den livstidsdömde Ricard Nilsson ha fått ett uppdrag – att göra en internutredning av flera av tidningens medarbetare, visar inspelningar från mötet som Expressen tagit del av.

Men nu förnekar både Bulletins vd och Ricard Nilsson utredningsuppdraget – och säger att de ska göra podd ihop.

Det fanns oro i luften inför bolagsstämman. En ny styrelse skulle väljas, men på agendan fanns också Bulletins svåra ekonomiska situation, som Expressen kunnat avslöja.

Vid styrelsebordet satt förutom Bulletins delägare och juridiska ombud också en okänd man, med ett uppdrag.

– Det kändes obehagligt under mötet, men det var först när jag förstod vem han var senare som det blev surrealistiskt, absurt! säger en av stämmans deltagare.

Den okände mötesdeltagaren var där på uppdrag av Bulletins nye vd, poddredaktören Jannik Svensson, 27, och presenterade sig på direkt fråga som ”Aron Nilsson, affärsjurist och civilekonom”.

Men för de flesta är mannen känd som trippelmördaren Ricard Nilsson, 45. De senaste 20 åren har han avtjänat livstidsstraff på några av Sveriges tyngsta anstalter.

Dömd för trippelmord 1999

Nilsson dömdes 1999 för morden på tre män som trodde att de skulle köpa en bil av honom. I själva verket hade han lurat dem till en enslig plats i Klippan, Skåne, för att råna dem på pengarna. När det visade sig att de inte hade med sig kontanter blev Nilsson förbannad och sköt dem i huvudet. Sedan sökte han igenom bilen i jakt på något att stjäla och återvände till kropparna senare på natten för att återigen leta efter pengar.

Ricard Nilsson dömdes till livstids fängelse, något som senare omvandlades till tidsbegränsat straff om 30 år. Under tiden i fängelse skrev han kriminalromaner tillsammans med nära vännen, dubbelmördaren Pierre Larancuent, som sköts ihjäl av spansk polis efter att ha styckmördat en frisör och knivhuggit en polis till döds.

2019 släpptes Nilsson fri, med tio års villkorlig dom.

Han säger själv att han är en ny man som fått en andra chans. Åren i fängelse har resulterat i över 1 200 högskolepoäng och nu är det alltså han som hjälper den nya Bulletinledningens vd under bolagsstämman.

”Jag kände ett tydligt obehag”

På en ljudupptagning som Expressen tagit del av från mötet hörs Ricard Nilsson tydligt säga att han ”är med och håller på att utreda de olika förehavanden som finns”. Han har fått i uppdrag att göra en utredning av vad den nyvalda styrelsen (Tino Sanandaji, Jannik Svensson och Dan Korn) menar är ”oegentligheter”.

– Jag kände ett tydligt obehag, det var sättet han uttryckte sig på, med stark röst, säger en av deltagarna på stämman.

En annan av deltagarna säger:

– Man undrade ju. Vem var mannen som presenterade? Det kändes mer som en indrivare än en juridiskt kunnig person.

På bandet hörs hur Nilsson när mötet avslutas går fram till en av delägarna för att säga att de ”snart kommer att ses igen”.

Tonläget var högt genomgående, där två synsätt etablerades – en majoritet med önskan att låta Bulletin fortsätta som nu, i väntan på ett presstöd som ska ge en ekonomi i bättre balans, och en minoritet vars oro för den skakiga ekonomin lett till önskan om större besparingar och en önskan om rekonstruktion.

Varken grundarna Tino Sanandaji eller Paulina Neuding deltog på stämman, trots att Sanandaji valdes till ny styrelseordförande för Bulletin. Däremot hade bägge sina juridiska ombud på plats. Det hade även grundaren och huvudägaren Pontus Tholin, som fanns i rummet tillsammans med sina två representanter.

Tino Sanandaji, som är skriven i Sverige men huvudsakligen bor i Ukraina, och Dan Korn, ny opinionschef som bor i Storbritannien, valdes av en oenig stämma till ny ordinarie styrelse, och vd:n Jannik Svensson från Åland till suppleant.

En av delägarna ställde frågor om chefredaktör Andy Rosenthal, med utgångspunkt från Expressens rapportering:

– Det framkommer att han är vänsterliberal och väldigt woke, han har en helt annan politisk färg än det som Bulletin ska stå för. Är det bra eller dåligt för tidningens anseende? Och hur motiverar man hans väldigt höga ersättning?

– Jag väljer att inte svara på frågan. Jag känner att jag är klar med att svara på frågor, jag känner att vi inte upprättat ömsesidigt förtroende, svarar vd:n Jannik Svensson.

Det juridiska ombudet Ricard Nilsson bryter in med hög röst:

– Det är direkt olämpligt att vissa frågor besvaras, det är en pågående utredning som pågår både av rättsväsendet och internt och av tredje part gentemot olika förehavanden och olika personer i beslutsfattande ställning. Därför vill jag starkt förorda vd att inte besvara frågor då det kan äventyra utredningen som sådan, säger han.

Men delägaren ger sig inte:

– Har Rosenthal ett kontrakt så det inte går att göra sig av med honom med tanke på att han uppbär en sån stor kostnad? Sedan undrar jag om det stämmer att ni hotar med polisanmälan mot flera i personalen? Är det så man anser att en seriös tidning ska bedriva sin verksamhet?

Ricard Nilsson svarar då:

– I det fallet övertramp har skett som kan anses brottsliga och lyder under enskilt eller allmänt åtal så ska polisanmälan göras och framförallt genom att utreda förehavanden. Något annat vore otänkbart!

Nilsson har tidigare uppgett att han lämnat sitt brottsliga förflutna bakom sig. I en podd inspelad häromåret säger han att det handlar om att förlåta sig själv och komma vidare.

Men Bulletins medarbetare är inte lika entusiastiska inför tanken på att utredas av trippelmördaren:

– Det var en enorm obehagskänsla att inse att den här personen som mördat tre? Vad betyder ens det? säger en av dem.

Ricard Nilsson själv säger att han ”var lugn, saklig och vänlig” och om att han skulle uppfattats på annat vis säger han:

– Jag uppfattar dina grundlösa och påhittade anklagelser som förtal i syfte att spela på fördomar om mig.

Både Bulletins vd och Ricard Nilsson förnekar nu att den utredning som nämnts under bolagsstämman existerar. Istället ska de göra podd ihop:

”Jannik Svensson kontaktade mig för att konsultera mig om och eventuellt ha mig som gäst i en krimpodcast vars projektnamn är ”Brott och straff”. Jag har intervjuats i flera podcasts, bland annat Advokatpodden, och har dessutom skrivit manus till Svenska Mordhistorier – avsnittet som heter ”Gitarriststyckmordet”. Därtill är jag publicerad författare och journalist med inriktning mot krim.” skriver Ricard Aron Nilsson i ett mejlsvar till Expressen.

Deltagandet i bolagsstämman skedde ”spontant”.

”Under ett möte angående podcasts på torsdagen berättade Jannik om bolagstämman. Spontant bjöds jag då in av honom för att delta som ett av hans bolagsstämmobiträden. Jag har alltså aldrig företrätt tidningen eller bolaget Bulletin.”

Bulletins vd förnekar också att Nilsson ska göra en utredning för Bulletin.

– Nej det stämmer inte, då har någon missförstått. Jag kan som vd för Bulletin säga att han inte ska göra en utredning för Bulletin, däremot har han mandat att uttala sig för mig på bolagsstämman och vi kommer att utreda många saker som hänt på senaste tiden, säger Jannik Svensson.

– Jag vill understryka att det inte är Bulletin AB som anlitat honom. Han var närvarande som mitt personliga biträde.

Känner du till hans förflutna?

– Jag vill inte uttala mig om det. Jag kan inte se hur det överhuvudtaget är relevant. Han har avtjänat sitt straff och vad jag vet är han inte misstänkt för något. Ska vi straffa honom flera gånger menar du?

Känner styrelseordförande Tino Sanandaji till Aron Nilsson?

– Tino vet att jag har pratat med Aron om poddar. Jag tror att han vet att han var med på bolagsstämman. Men vem jag har med som biträde är upp till mig. Jag som privatperson och företrädare för aktier kan ha med mig någon.

Styrelseordförande Tino Sanandaji skriver i ett sms:

”Det pågår ingen utredning. Du bör också rätta din gamla absurda sakfel om Steve Jobs.”

Han tillbakavisar att Nilsson skulle arbeta för Bulletin och förnekar bestämt det Expressen tidigare kunnat berätta – att han gjort jämförelser mellan sig och Applegrundaren Steve Jobs.

Pontus Tholin å sin sida lämnar en kort kommentar:

”Som huvudägare förväntar jag mig att nya styrelsen och VD sköter bolaget på ett professionellt sätt. I övrigt har jag inga kommentarer att ge.”


Hanif Bali, Alexander Bard och Jan Emanuel Johansson värvas till Bulletin


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar