fredag 1 oktober 2021
MMRK– Fatima Doubakil, Maimouna Abdullahi, kitimb och Rashid Musa
Idag var det en viktig dag för yttrandefriheten då Ann-Sofie Hermansson friades av Västra Götalands Hovrätt i förtalsrättegången efter att två kvinnliga muslimska aktivister väckt enskilt åtal. Soffan friades i tingsrätten och nu hovrätten. Det är ett principiellt viktigt beslut.
Jag vittnade i både tingsrätten och hovrätten. Som jag sa i mitt vittnesmål i hovrätten så hade “jag behövt ha klippkort till domstolen om jag varje gång skulle stämma aktivister som falskt attackerar mig för islamofobi och rasism.” Som Soffan sa efter hovrättsdomen: “Man ska våga tala klarspråk.”
Jag har noggrant följt Fatima Doubakil och Maimouna Abdullahis aktivism genom åren, främst genom sitt engagemang i Muslimska mänskliga rättighetskommittén (MMRK) som grundades 2007. Denna “kommitté” bestod av fem personer: Fatima Doubakil och hennes man Kitimbwa Sabuni (som idag arbetar som verksamhetsutvecklare i Länstyrelsen i Stockholm där man utbildare alla länstyrelser om hudfärg, “vita privilegier” och diskriminering på arbetsmarknaden), Mainouna Abdullahi, Rashid Musa (fd. ordförande på Sveriges unga muslimer - SUM - som fick sina statsbidrag indragna efter MUCF:s beslut att organisationen inte respekterar demokratins idéer) samt en annan medlem.
Mitt intresse för organisationen väcktes särskilt pga MMRK:s samröre med brittiska CageUK vars strategi MMRK försökte kalkera i Sverige. Man bjöd in föreläsare och man började undergräva och sprida falska narrativ om arbetet med förebyggande om våldsbejakande extremism. Dessa kopplingar och mönster beskriver jag ingående i mitt sakkunnig utlåtande i tingsrätten: https://drive.google.com/.../1DuJnaWjLoCaS5UmD3HPT3q.../view
Ta några minuter och läs genom detta. Först då ser ni hela sammanhanget vilken kontext dessa aktivister ingår i. För övrigt ifrågasatte inte Fatima Doubakil och Maimouna Abdullahi uppgifterna i detta sakutlåtande. Det stämmer.
Jag och min kollega Peder Hyllengren uppmärksammade redan 2014 vad MMRK höll på med i sin aktivism och sina problematiska kopplingar till CageUK i flera artiklar i Expressen:
1. “Inget stöd till de som uppmuntrar extremism” https://www.expressen.se/.../inget-stod-till-de-som.../
2. "Cage UK försvarar terrorister" https://www.expressen.se/.../cage-uk-forsvarar-terrorister/
Det finns ett helt avgörande övergripande kontext som är viktig att förstå med MMRK och den aktivism som Maimouna Abdullahi och Fatima Doubakil företräder och har bedrivit under många år.
Nu påstår de falskt att “domen betyder att det är fritt fram att förtala muslimer.” En falsk och medveten kollektivisering av muslimer bidrar till polariseringen av samhällsdebatten. Det har inte med muslimer att göra utan MMRK som organisation: vilka de är, deras problematiska kopplingar och narrativ som polariserar samhällsdebatten, deras kopplingar till CageUK, etc.
Allt för många politiker och samhällsdebattörer har inte vågat stå upp mot dessa krafter genom årens lopp. Aktivism är och ska vara legitimt och fullt lagligt i vår demokrati - men liksom i livet måste man förstå vem man har att göra med, deras agenda och kopplingar till problematiska element. Det kan jag och mina kollegor på våra fem fingrar.
Jag är glad och tacksam att få möjligheten att få bidra till denna domstolsförhandling om yttrandefriheten tillsammans med andra experter som Johan Lundberg, Magnus Sandelin Eli Göndör, och Nalin Pekgul som gav olika perspektiv på MMRK, Fatima Doubakil och Mainouna Abdullahi. Framförallt var Nalin Pekguls vittnesmål viktigt då hon hade personliga erfarenheter av dessa aktivister. Har också imponerats av Soffans eminenta försvarsteam: Allan Stutzinsky och Sofie Löwenmark Jag hoppas verkligen att Allans slutpläderingar offentliggörs på något sätt för den sätter allt i ett viktigt och brett sammanhang vad dessa rättegångar handlar om och vad som stått på spel gällande yttrandefrihet.
Sakkunnigutlåtande av Magnus Ranstorp (2019-08-22)
Följande är en kort sammanfattning av min bedömning huruvida det finns grund för att kalla Fatima Doubakil och Maimouna Abdullahi för ”extremister” och för att påstå att dessa ”försvarat extremister” och ”avfärdat antiterrorinsatser mot bl.a. IS krigare.” Fokus ligger främst på MMRK:s kopplingar till den brittiska organisationen CageUK, som man engagerat på olika sätt genom en gemensam publikation och flera gemensamma uppträdanden i Sverige.
Bakgrund/sammanfattning
De senaste tre decennierna har jag i olika roller forskat internationellt om terrorism, kontraterrorism och våldsbejakande extremism världen över. Detta har nyligen omfattat forskningsprojekt om salafism och salafistisk-jihadism, IS-resenärer, finansiering av terrorism och våldsbejakande extremism. Jag är idag docent i statsvetenskap med inriktning på terrorism vid Försvarshögskolan.1 Jag har också sedan 2011 lett arbetet med inriktningen inom EU:s Radicalisation Awareness Network – Centre of Excellence, som är EU:s förebyggande verksamhet vilket omfattar över 5,000 praktiker som arbetar dagligen med frågor om våldsbejakande extremism.
Muslimska mänskliga rättighetskommittén (MMRK) bildades 2007 ”som en reaktion på en växande antiislam och brotten mot mänskliga rättigheter i det så kallade ”Kriget mot terrorisms” kölvatten.”2 Enligt deras hemsida är syftet med MMRK att bevaka och uppmärksamma ”brott mot mänskliga rättigheter i Sverige samt internationellt. MMRK menar att svenska muslimer sedan 11 september 2001 fått se sina mest grundläggande mänskliga rättigheter kringskäras. Samtidigt utsätts svenska muslimer för en växande antiislam.”3
Sedan Muslimska mänskliga rättighetskommittén (MMRK) grundades 2007 (med ledande företrädare som Fatima Doubakil4 och Maimouna Abdullahi) har jag följt deras verksamhet, uttalanden och framförallt koppling till brittiska CageUK (tidigare Cageprisoners). MMRK:s vitbok om (nu terrordömda) Munir Awad tillsammans med CageUK samt inbjudningar till CageUK överhuvud Yvonne Ridley 2011 och sedermera kontroversiella CageUK representanter, många med kopplingar till kända brittiska extremister och terrorister, föranledde mig att skriva två debattinlägg i Expressen 2014 som beskrev problemets kärna.5
1 https://www.fhs.se/sc/profilsida.html?identity=400.6cb5d10d160e26219d123e7c
2
https://web.archive.org/web/20100328222932/http://www.mmrk.org/index.php?option=com_content&view =article&id=46&Itemid=56
3
https://web.archive.org/web/20100328222932/http://www.mmrk.org/index.php?option=com_content&view =article&id=46&Itemid=56
https://web.archive.org/web/20100328222932/http://www.mmrk.org/index.php?option=com_content&view =article&id=46&Itemid=56
4 Fatima Doubakil är talesperson och styrelsemedlem medan Maimouna Abdullahis roll är som MMRK-medlem. 5 https://www.expressen.se/debatt/inget-stod-till-de-som-uppmuntrar-extremism/
https://www.expressen.se/debatt/cage-uk-forsvarar-terrorister/
Även om det är (och ska vara) legitimt att kritisera kontraterrorism och lyfta fram samt värna mänskliga fri- och rättigheter använder MMRK dessa frågeställningar som ett polariserande verktyg för att systematiskt sprida falska föreställningar och extrema ståndpunkter om:
• att man bedriver ”häxjakt mot muslimer”6 (som kollektiv),
• att Säkerhetspolisen bedriver ”åsiktsregistrering i sin så kallade dialogverksamhet”7,
• att ”rättssäkerheten för svenska muslimer inte gäller längre”8, • att terrorlagstiftning är ”raslagar” mot muslimer910,
• att ”förebyggande av våldsbejakande extremism leder till ett angiverisamhälle mot svenska muslimer”11 som leder till att ”potentiella terrorister utpekas utifrån de enskilda tjänstemännens fördomar.”
• att ”lagen om omhändertagande av barn används idag av socialtjänsten på ett vidlyftigt sätt att frånta bland andra svenska muslimer rätten att uppfostra sina barn.”12
• att ”antimuslimismen tar sig uttryck i nya lagar, nya terrorlagar, handlingsplaner mot extremism.”13
Dessa föreställningar ramas in ett övergripande narrativ om att västvärlden är i ett kolonialt krig mot Islam och muslimer, vilket sammanfaller med de våldsbejakande extremisternas egna narrativ. Alla dessa påståenden ovan är falska och grundlösa och de bygger inte på empiriska fakta eller den grundlagsfästa likhetsprincipen i regeringsformens 1 kap. 9§ om domstolar och förvaltningsmyndigheters beaktande av ”allas likhet inför lagen samt iakttaga saklighet och opartiskhet.” 14 Tvärtom eldar narrativet på polarisering och myndighetsförakt.
Detta förstärks genom att MMRK:s representanter konsekvent förringat radikalisering och förekomsten av våldsbejakande islamistisk extremism i Sverige. Inte vid något tillfälle har man verkat för att visa samsyn eller finna egna/gemensamma lösningar på problemet med våldsbejakande extremism eller IS resenärer.
Tvärtom relativiserar man. MMRK representanter som Maimouna Abdullahi och Fatima Doubakil har exempelvis argumenterat i en debattartikel i augusti 2014 (efter utropandet av IS-kalifat och efter SÄPO uppgett att över 80 rest till IS i juni 2014) att ”Sverige har adopterat ett problematiskt och populistiskt synsätt på politiserade
6 http://www.mynewsdesk.com/se/pressreleases/muslimska-maenskliga-raettighetskommitten-och-sveriges unga-muslimer-bjuder-in-till-medborgarsamtal-om-haexjakten-paa-svenska-muslimer-373802 7 Tidningarnas Telegrambyrå, 9 december 2011.
8 https://www.aftonbladet.se/debatt/a/J1lzwX/kriget-mot-terrorn-en-lonsam-industri 9 https://www.aftonbladet.se/debatt/a/BJ6bmg/terrorlag-pekar-ut-svenska-muslimer 10 https://www.aftonbladet.se/debatt/a/BJ6bmg/terrorlag-pekar-ut-svenska-muslimer 11
https://web.archive.org/web/20120908050144/http://www.mmrk.org/index.php?option=com_content&view =article&id=96:kriget-mot-terrorn-en-loensam-industri&catid=25:the-project
12 https://web.archive.org/web/20101208230314/http://www.newsmill.se/artikel/2010/12/07/muslimska organisationer-tack-linna-f-r-att-du-reagerar-mot-muslimhatet
13 https://www.youtube.com/watch?v=MkpwLnOfm6k&t=128s (36:45 in)
14 https://www.dagenssamhalle.se/debatt/inte-islamofobi-att-bekaempa-terrorism-10425
svenska muslimer som strider utomlands.”15 Man påstod istället att ” (d)e orsakssamband som liberala debattörer, terrorexperter och politiker drar mellan att strida utomlands och att återvända hem och utföra våldshandlingar saknar empiriskt stöd. Det finns inget som tyder på att personers deltagande i så kallade "terrorismutbildningar utomlands varit en orsak till beslut att genomföra politiskt våld hemma.”16
Detta påstående stämmer inte enligt forskningen som internationellt erkände norska terrorforskaren Thomas Hegghammer publicerat 2013, där han visade att 1 av 9 jihadister i konfliktzoner utgör säkerhetshot när de återvänder till det land de rest ifrån.17 De bortsåg även från det faktum att i maj 2014 så genomförde IS återvändaren Mehdi Nemmouche från Syrien ett terrorattentat mot judiska museet i Bryssel. Mindre än ett halvår efter begick även två ”återvändare” från jihadistiska konflikter attentat mot Charlie Hebdo i Paris. Året efter 2015 medverkade och genomförde två svenska medborgare och IS-återvändare två stora terrorattentat: i Paris (2015) och i Bryssel (2016). Denna diskussion om terrorhot från återvändare har bland annat Säkerhetspolisen offentligt gett uttryck för i media redan 2013 och vid upprepade tillfällen sedan dess.
I en intervju med Antirasistiska Akademin så har Fatima Doubkil har också erkänt att hon inte blir berörd av att kallas för ”fundamentalist eller extremist” utan ”ser det som ett tecken på att man gör något bra.”18 Enligt Doubakil själv är det viktigaste att hon har förtroende från de grupper hon säger sig representera och får stöd ifrån. ”Sen vad majoritetssamhället kallar mig för berör mig faktiskt inte.”19
Istället har MMRK anklagat meningsmotståndare för att vara islamofober och rasister. Exempelvis kallade MMRK seminarietalare som Aje Carlbom, Nalin Pekgul, Per Brinkemo och Peder Hyllengren som bjudits in av Länsstyrelsen i Örebros län den 23 april 2015 för ”några av Sveriges mest rabiata antimuslimer.” Istället uppmanade man ”svenska muslimer att höja rösten mot den här sortens organiserade rasism från en svensk länsstyrelse.”20
Sammantaget bildar denna bakgrund och kontext tillräckliga skäl för att anse att MMRK saluför extremistiska konspirationsteorier som syftar till polarisering i samhällsdebatten. Man bör förstå denna kontext och bakgrund till MMRK:s koppling till brittiska CageUK som man etablerat samarbete med sedan 2009.
MMRK:s koppling till CageUK (tidigare Cageprisoners)
MMRK har inspirerats av den brittiska debatten om antiterroristlagar och åtgärder som man försöker överföra till svensk debatt, vilka syftar till att undergräva och
15
https://www.svt.se/opinion/article2651913.svt?fbclid=IwAR3UxJSyD54rXJ_8KGr1pLjsc_MTKtVMhajOnYd1c9La -Vz01Km65Da3uFo
16 https://www.aftonbladet.se/debatt/a/BJ6bmg/terrorlag-pekar-ut-svenska-muslimer 17 Thomas Hegghammer, “Should I Stay or Should I Go? Explaining Variation in Western Jihadists' Choice between Domestic and Foreign Fighting”, American Political Science Review, Vol.107, Issue 1 (2013). 18 https://www.youtube.com/watch?v=MkpwLnOfm6k&t=128s (27 in)
19 Ibid
20 Screenshot på MMRK Facebook-sida längst bak i dokumentet.
försvåra terrorlagstiftning eller det förebyggande arbetet mot våldsbejakande extremism. Genom ett enögt offerperspektiv som är faktaresistent och som kollektiviserar muslimer så saluför MMRK konstant ett narrativ om ”kriget mot terrorism” som bevis på påstådd undanröjning av svenska muslimers mänskliga fri och rättigheter. Därför finns många likheter mellan CageUK och MMRK som båda kallar sig för mänskliga rättighetsorganisationer.
CageUK har beskrivits som en islamistisk gruppering som inte missar en möjlighet att rycka ut till terroristers försvar och elda på polarisering i samhället.21 Likt MMRK gör man det delvis under täckmantel att man arbetar för mänskliga rättigheter. Arbetet om att främja mänskliga rättigheter blir dels ett sätt att ta upp vissa legitima fall samtidigt som det är ett effektivt slagträ för att mobilisera opinion mot alla former av regeringsinitiativ mot våldsbejakande extremism och terrorism. Exempelvis har CageUK salufört en åtta-punkts-plan som i princip vill skrota allt förebyggande arbete mot våldsbejakande extremism samt riva upp existerande terrorlagstiftning.22 CageUK är ansedd av myndigheter och bedömare som en djupt problematisk samarbetspartner som undergräver muslimers tilltro till att gemensamt arbeta med majoritetssamhället och myndigheter mot våldsbejakande extremism.23
Den dåvarande brittiska inrikesministern Savid Javid pekade i ett tal 19 juli 2019 ut CageUK som en av de mest prominenta grupper som motsätter sig brittiska samhällets gemensamma värdegrund och att när CageUK utmanas kallar de regeringer för ”antimuslisk”.24 Brittiska regeringen hävdar att CageUK sprider propaganda och falsk information som syftar till att sabotera arbetet med förebyggande insatser mot våldsbejakande extremism.25 Framförallt hävdar CageUK att det förebyggande arbetet går ut på att brittiska myndigheter ”spionerar” på muslimer. Samma metodik som CageUK tar till används av MMRK i en svensk kontext framförallt tillvägagångsättet att framställa myndigheters insatser som övergrepp mot muslimer.
MMRK har sedan 2010 haft ett nära samarbete med CageUK. Dessa kopplingar finns på en rad fronter och anses vara problematiska:
• Både MMRK och CageUK har försvarat antingen dömda terrorister eller individer som misstänks för våldsbejakande extremism och terrorism.
• MMRK har bjudit in företrädare för CageUK vid flertal tillfällen som ett sätt att misstänkliggöra förebyggande insatser mot våldsbejakande extremism. Falsk information om brittiska insatser mot
våldsbejakande extremism lyfts fram som varnande exempel för
Sverige.
• Slutligen har CageUK kopplingar till ett rad olika våldsbejakande extremister.
21 http://henryjacksonsociety.org/wp-content/uploads/2017/08/Understanding-CAGE.pdf 22 https://www.cage.ngo/wp-content/uploads/2019/08/CAGE%E2%80%99s-8-point-plan-towards-a-healthy safe-society-beyond-PREVENT.pdf
23 https://www.telegraph.co.uk/news/uknews/terrorism-in-the-uk/11442602/Cage-the-extremists-peddling lies-to-British-Muslims-to-turn-them-into-supporters-of-terror.html
24 https://www.gov.uk/government/speeches/confronting-extremism-together
25 https://www.bbc.com/news/uk-31657333
MMRK/CAGE UK försvar av terrorister
I samråd med MMRK publicerade CAGE Prisoners (CageUK) en vitbok om Munir Awad 2010 med titlen ”Nowhere To Go: En rapport om Sveriges delaktighet i den globala interneringen av Munir Awad”. I ursprungsversionen skrev MMRK:s Kitimbwa Sabuni ett förord till publikationen. Munir Awad, som är svensk medborgare, fängslades av kenyanska myndigheter efter en vistelse i Somalia 2006 då han greps tillsammans med 39 al-Qaeda in East Africa-anhängare samt en andra gång i Pakistan då Munir Awad, hans fru Safia Benouda och Mehdi Ghezali, tidigare Guantanamofånge, fängslades av pakistanska myndigheter 2010.
Munir Awad dömdes till 12 års fängelse för terrorbrott i Köpenhamn efter att han och tre andra svenska medborgare planerade en storskalig terrorattack på Jyllandsposten i december 2010. De fyra terrordömda svenskarna stod i nära kontakt med al Qaeda:s högsta ledarskap och al-Qaeda:s tredje högsta ledare beordrade terrorattacken.
MMRK tillsammans med Charta 2008 bjöd in Munir Awad efter Somalia och Pakistan för att beklaga sig över övergrepp och hur Awad var ”offer för kriget mot terrorism.”26 På samma seminarium lyfte man fram Ali Berzenghi som dömdes 2005 till sex års fängelse för förberedelse till terrorbrott, som ett ”offer” för terrorlagstiftning.27
MMRK uttryckte även stöd till CAGEUK:s ledare Moazzem Begg som arresterades av brittisk polis 2014 anklagad för att i Syrien ha understött terrorismträning och finansierat terrorism. Dock beslöt åklagarmyndigheten att släppa åtal då det saknades tillräckliga bevis för fällande dom. MMRK såg gripandet ”som ett utslag av det vi länge hävdat, nämligen att det så kallade kriget mot terrorism aldrig varit en kamp mot politiska våldshandlingar utan snarare ett system för social kontroll av muslimer som på olika sätt ska förhindras från att ha något eget politiskt aktörskap…Arresteringen handlar därför mindre om Beggs eventuella skuld, enligt alltmer svepande antiterrorismlagar, utan snarare om det system som har frihetsberövat honom.”28
MMRK:s inbjudan av CageUK representanter till Sverige
Sedan 2009 har MMRK bjudit in CageUK representanter återkommande till Sverige för att förstärka bilden av kriget mot terrorism och saluföra konspirationsteorier om förebyggande av våldsbejakande extremism. Inramningen av dessa seminarier har varit extrema och alarmistiska. Exempelvis har reklamposters för seminarier varit bildsatta med fångar med huvor (som på Guantanamo) där övergrepp mot muslimer blir synonymt med svenska förhållanden. Seminarierubriker har bland annat varit: • ”Terrorindustrins terror – Måltavla Förorten” (9 november 2011). 29
26 http://www.charta2008.se/aktuellt/Granskning_av_mediarapportering_om_gripna_i_pakistan.pdf 27 Se skärmdump 3.
28 http://www.mynewsdesk.com/se/pressreleases/mmrk-uttalande-till-stoed-foer-moazzam-begg-967894 29 https://web.archive.org/web/20130417211716/http://www.mmrk.org/images/stories/affisch2.png
• ”Terrorlagstiftningens Terror” (23 april 2010).
I november 2011 bjöds CageUK överhuvud Yvonne Ridley in som talare på konferensen ”Terrorindustrins terror – Måltavla Förorten”. Yvonne Ridley har anklagats för antisemitism av både svenska Expo30 och Svenska Kommittén mot Antisemitism (SKMA)31. Ridley har även arbetat för iranska Press TV som uttryckt antisemitism. Dessutom tillägnade CageUKs överhuvud Yvonne Ridley sitt tal 2006 till Al-Qaeda:s Anwar al-Awlaki.32 Al-Awlaki har varit en stor förebild för många av de svenska IS-terrorister som rest från Sverige till Syrien.33
En annan CageUK representant som bjudits in till Sverige av MMRK är Asim Qureshi som gjorde sig känd i Storbritannien för att han kallade IS-bödeln Jihadi John ”en vacker ung man.”34 Efter uttalandet om Jihadi John drog två organisationer tillbaka sitt finansiella stöd till CageUK.35 Qureshi har anklagats för att stå för ”stening” av kvinnor vid äktenskapsbrott (2012).36 Qureshi har i ett tal uppmanat till jihad mot västerlänningar i bland annat Irak och Afghanistan. Han har även kritiserat termen "självmordsbombningar", då han finner "martyroperationer" bättre.
CageUK har även gett stöd till dömda terrorister och ser det som en religiös plikt. Förutom kopplingar till IS-bödeln Jihadi John har CageUK engagerat Abu Qatada (Bin Laden:s representant i Europa innan han utvisades till Jordanien) i en konferensintervju via länk (2015).37
Sammanfattning
MMRK är en spegelbild av CageUK aktiviteter, metoder och budskap. Dels samarbetade MMRK nära med CageUK i produktionen av en vitbok om Munir Awad och bjöd in CageUK representanter för att förstärka narrativet om kriget mot terrorism. CageUK anses av brittiska myndigheter vara en organisation som har nära kopplingar till extremism och dömda terrorister. Både MMRK och CageUK för en liknande offerretorik38 och propaganda som ofta går ut på att försvåra för förebyggande arbete mot våldsbejakande extremism. Framförallt saluför MMRK falska narrativ att svenska myndigheter urskillningslöst för en häxjakt mot svenska muslimer.
30 https://expo.se/2013/04/yvonne-ridley-i-samr%C3%B6re-med-judehatare
31 http://skma.se/blogg/2013/06/mustafa-affaren-eller-hur-legitimering-av-judehat-blev-kamp-mot antisemitism/
32 https://www.youtube.com/watch?v=_o0RPkO3V2w&feature=youtu.be&app=desktop 33 https://www.svt.se/nyheter/granskning/ug/ug-referens-is-krigaren-adam
34 https://www.independent.co.uk/news/uk/home-news/jihadi-john-mohammed-emwazi-was-an-extremely kind-gentle-beautiful-young-man-says-cage-director-10073338.html
35 https://uk.reuters.com/article/uk-mideast-crisis-jihadijohn-cage/uk-charities-cease-funding-cage-group linked-to-jihadi-john-idUKKBN0M30ER20150307
36 https://www.youtube.com/watch?v=VB6mZRXe2GM
https://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/islamic-state/11453846/Cage-director-Asim-Qureshi-refuses to-condemn-stoning-of-adulterous-women.html
37 https://web.archive.org/web/20190423125946/https:/twitter.com/Majstar7/status/614520313930514432 38 Lars Åberg, ”Ni torgför islamistisk propganda”, Göteborgsposten, 17 mars 2016.
Inom MMRK är Fatima Doubakil en av de främsta företrädarna som talesperson eller styrelsemedlem och hon står som kontaktperson på seminarier och pressmeddelanden. Det är också viktigt att förstå att Doubakil och Abdullahi ingår i en bredare krets av post-kolonial identitetspolitisk aktivism. MMRK har också som förebild Malcolm-X39 som var enligt dem ”en världens bästa politiska strateg hans ord lever vidare idag.”40 På MMRK:s Twitter-sida har de som bakgrundsbild Malcolm-X. På MMRK:s Facebook-sida skriver man om ”ett av mina absolut favorit citat från vår broder Malcolm X: Veckans Citat: ”Be peaceful, be courteous, obey the law, respect everyone; but if someone puts his hands on you, send him to the cemetery.” – Malcolm X.41
Med tanke på MMRK:s aktiviteter de senaste decennium och kontaktytor till organisationer som har extremistiska kopplingar är det rimligt att inom ramarna för yttrandefriheten använda ”extremist” som uttryck. Ledarskribenter som DN:s Erik Helmerson har uppmärksammat detta om MMRK under rubriken ”Extremisterna borde ha stoppats långt tidigare”.42 Som Helmerson uttryckt det träffsäkert: ” Det konstiga är inte att MMRK får mothugg av politiker som Ann-Sofie Hermansson. Inte heller att deras representanter blir arga över detta, man kan ibland misstänka att ilskan är själva den livsluft som håller dem upprätt. Märkligheten består i att de inte stoppats tidigare, och oftare. Att de har fått så fritt spelrum.”43
Sammanfattningsvis: Doubakils och Abdullahis uppfattningar och värderingar som står så pass utanför de uppfattningar och åtgärder som samhället vidtar mot problematiken våldsbejakande extremism m.m., kan inte betecknas som annat än extrema. Då är det också helt logiskt att beteckna sådana individer som ”extremister”.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar