Det är dags att lägga korten på bordet nu!
Sluta mörka allt mörker inom islam!
Dra in vigselrätten för moskéerna!Länk till artikeln
Expressens Helena Gissén har grävt vidare om svenskan moskéer.
Gävle moské, även kallad al-Rashideen-moskén, är en av församlingarna som kräver att kvinnor har en manlig förmyndare – wali – som godkänner äktenskapet.
Abd al Haqq Kielan, (fd Leif Karlsson) imam i Eskilstuna, säger att det är ”helt normalt” att moskéerna ställer krav på wali.
Svenska moskéer kräver att vuxna kvinnor har godkännande från en manlig förmyndare för att få gifta sig. Dra in församlingarnas vigselrätt.
För att få ingå islamiskt äktenskap kräver de omskrivna moskéerna i Västerås och Gävle att kvinnan har med sig en manlig förmyndare – ”wali”– som godkänner giftermålet. Det avslöjade Sofie Löwenmark på ledarsidan förra året. Nu har Expressens Helena Gissén grävt vidare – och visar att det inte bara är ett fåtal, extrema imamer som ställer krav på wali; Kravet är utbrett i svenska moskéer.
När Expressen lät en ung, arabisktalande kvinna ringa runt var det bara tre församlingar som svarade att det var valfritt för henne att ha med en förmyndare.
”Det är helt normalt. Går man till en imam så får man räkna med att han försöker viga enligt alla regler som finns”, säger den svenske imamen Abd al Haqq Kielan, i reportaget.
”Jag försäkrar mig om att han, mannen, kvinnans vårdnadshavare, vet om det. Det är ju inte bara två individer utan två familjer som gifter sig”, fortsätter han.
Kvinnan behöver ”skyddas” av manliga släktingar för att garantera att giftermålet är för ”hennes bästa”, menar flera av de intervjuade imamerna.
För mannen behövs däremot ingen förmyndare. Han anses kunna fatta beslut själv, som en myndig medborgare.
Församlingar som inte respekterar kvinnors rätt att själva besluta om vem hon vill gifta sig med – eller skilja sig ifrån – ska inte betros med myndighetsutövning
Detta gäller även moskéer som har fått vigselrätt av Kammarkollegiet, och därmed förrättar vigslar som är juridiskt bindande enligt svensk lag. Det är därför inte bara ett problem som rör församlingsmedlemmarna – utan i högsta grad borde angå svenska myndigheter.
Församlingar som inte respekterar kvinnors rätt att själva besluta om vem hon vill gifta sig med – eller skilja sig ifrån – ska inte betros med myndighetsutövning. Det är att sanktionera en kvinnosyn som innebär att kvinnan är en andra klassens medborgare.
Det senaste året har flera avslöjanden visat hur svenska imamer tvingar kvinnor att vara kvar i islamiska äktenskap som de vill lämna, genom att neka dem skilsmässa om inte maken vill skiljas. Men om det är tvärtom räcker det med mannens ord – kvinnas samtycke behövs inte.
Alla församlingar som får vigselrätt – oavsett vilket religion de tillhör – har lämnat in sina vigselordningar till myndigheterna och fått dem godkända.
Ingen moské har uppgivit i sin vigselordning att man kräver att kvinnan visar att äktenskapet godkänns av hennes manliga släktingar. De flesta skriver inte heller om kravet på sina svenskspråkiga hemsidor.
Uppenbarligen finns kraven på wali ändå kvar.
Det är naivt att tro att den här typen av värderingskrockar kan kontrolleras bort genom krav på mer dokumentation eller fler inspektioner.
Expressens Helena Gissén har grävt vidare om svenskan moskéer.
Gävle moské, även kallad al-Rashideen-moskén, är en av församlingarna som kräver att kvinnor har en manlig förmyndare – wali – som godkänner äktenskapet.
Abd al Haqq Kielan, (fd Leif Karlsson) imam i Eskilstuna, säger att det är ”helt normalt” att moskéerna ställer krav på wali.
Svenska moskéer kräver att vuxna kvinnor har godkännande från en manlig förmyndare för att få gifta sig. Dra in församlingarnas vigselrätt.
För att få ingå islamiskt äktenskap kräver de omskrivna moskéerna i Västerås och Gävle att kvinnan har med sig en manlig förmyndare – ”wali”– som godkänner giftermålet. Det avslöjade Sofie Löwenmark på ledarsidan förra året. Nu har Expressens Helena Gissén grävt vidare – och visar att det inte bara är ett fåtal, extrema imamer som ställer krav på wali; Kravet är utbrett i svenska moskéer.
När Expressen lät en ung, arabisktalande kvinna ringa runt var det bara tre församlingar som svarade att det var valfritt för henne att ha med en förmyndare.
”Det är helt normalt. Går man till en imam så får man räkna med att han försöker viga enligt alla regler som finns”, säger den svenske imamen Abd al Haqq Kielan, i reportaget.
”Jag försäkrar mig om att han, mannen, kvinnans vårdnadshavare, vet om det. Det är ju inte bara två individer utan två familjer som gifter sig”, fortsätter han.
Kvinnan behöver ”skyddas” av manliga släktingar för att garantera att giftermålet är för ”hennes bästa”, menar flera av de intervjuade imamerna.
För mannen behövs däremot ingen förmyndare. Han anses kunna fatta beslut själv, som en myndig medborgare.
Församlingar som inte respekterar kvinnors rätt att själva besluta om vem hon vill gifta sig med – eller skilja sig ifrån – ska inte betros med myndighetsutövning
Detta gäller även moskéer som har fått vigselrätt av Kammarkollegiet, och därmed förrättar vigslar som är juridiskt bindande enligt svensk lag. Det är därför inte bara ett problem som rör församlingsmedlemmarna – utan i högsta grad borde angå svenska myndigheter.
Församlingar som inte respekterar kvinnors rätt att själva besluta om vem hon vill gifta sig med – eller skilja sig ifrån – ska inte betros med myndighetsutövning. Det är att sanktionera en kvinnosyn som innebär att kvinnan är en andra klassens medborgare.
Det senaste året har flera avslöjanden visat hur svenska imamer tvingar kvinnor att vara kvar i islamiska äktenskap som de vill lämna, genom att neka dem skilsmässa om inte maken vill skiljas. Men om det är tvärtom räcker det med mannens ord – kvinnas samtycke behövs inte.
Alla församlingar som får vigselrätt – oavsett vilket religion de tillhör – har lämnat in sina vigselordningar till myndigheterna och fått dem godkända.
Ingen moské har uppgivit i sin vigselordning att man kräver att kvinnan visar att äktenskapet godkänns av hennes manliga släktingar. De flesta skriver inte heller om kravet på sina svenskspråkiga hemsidor.
Uppenbarligen finns kraven på wali ändå kvar.
Det är naivt att tro att den här typen av värderingskrockar kan kontrolleras bort genom krav på mer dokumentation eller fler inspektioner.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar