Kommunikationschefens svar om den nya grafiska profilen
"Svenska kyrkans sköld kommer att bli kvar i den nya grafiska profilen", säger kommunikationschef Pia Dahlén.
Nyheten att Svenska kyrkan ska uppdatera sin grafiska profil har mött frågor och en del kritik från församlingsnivå. Kommunikationschef Pia Dahlén svarar.
Som Kyrkans Tidning tidigare berättat pågår just nu arbetet med att förnya Svenska kyrkans grafiska profil. Tanken är att den nya grafiska profilen ska fungera bättre i digitala kanaler. Kommunikationschef Pia Dahlén svarar nedan på frågor som har med processen att göra.
När ska en ny grafisk profil sjösättas?
- Det vet inte vi än, vi är ännu i beredningsfasen. Min bästa gissning beslut framåt sommaren. Vi vet inte än vad eller när. Vi ska ha en diskussion med kyrkostyrelsen 20 april och sedan träffa biskopsmötet och stiftsdirektorer och fortsätta beredningen. Det bli en dialog under våren.
Du beskrev i ditt mejlsvar i en tidigare artikel i Kyrkans tidning att en anledning att förändra den grafiska profilen handlar om digitaliseringen. Hur menar du då?
- 2000-talet var det tryckta mediet viktigast. Det har hänt så mycket i det digitala landskapet och ibland har vi fått klämma in vår logotyp med skohorn. Vi behövde fundera på hur vi kan komma fram bättre i det digitala formatet.
Finns det fler orsaker att förändra den grafiska profilen?
- Idag har vi en profil som innehåller många delar med bilder, illustrationer, typografi. Svenska kyrkans symbol är ju skölden med texten Svenska kyrkan. Skölden och texten Svenska kyrkan tog kyrkostyrelsen beslut om 2005 och den ser likadan ut idag. Men vi har löpande uppdaterat delar i den grafiska profilen, så som färgpalett och typografi, senast 2018 när vi fick önskemål från församlingar och pastorat om att profilen behövde bli lite piggare för att passa barn- och ungdomsverksamheten. Vårt uppdrag är tydligt: vi ska stötta och främja det som stift, pastorat och församlingar gör. Nu har vi en ny kluring som församlingarna har gjort oss uppmärksamma på. Under namnet Svenska kyrkan står församlingarnas namn, men nu finns det så många andra behov att beskriva verksamheten än med församlingarnas namn.
Min kommentar:
Kommunikationsfanatikerna på Svenska Kyrkans Nationella kansli förstår inte att Svenska Kyrkan är församlingarna!
Hierarkin är en upp-och-ned-vänd pyramid med kyrkokansliet längst ned men kommunikatörerna tror att de är i spetsen upptill!
Med hjälp av Novus har Svenska kyrkan gjort en undersökning för att kunna dra slutsatser inför arbetet med den nya grafiska profilen. Bland annat kunde det slås fast att skölden är väl känd bland unga. Bilden är ett förslag på hur den nya grafiska profilen skulle kunna se ut. Bild: Svenska kyrkan
Vilka nya behov handlar det om?
- Det finns så många platser så som enskilda kyrkors namn eller ett diakonins hus. Runt hörnet har vi ju också begravningsbyråverksamheten. Hur ska vi kunna kommunicera det församlingarna tycker är viktigt att berätta och som inte bara är församlingens eller pastoratets namn. Det klurar vi på.
Men skölden blir kvar?
- Ja, vi har gjort undersökning med hjälp av Novus. Den visade att skölden är välkänd även hos unga människor.
Finns det något i bakgrunden till en ny profil att det har varit spretigt och att församlingar har gjort som de vill?
- Det är inte någon huvudanledning. Svenska kyrkan är ju en organisation som bygger på frivillighet men som kan bli tydligare i kommunikation och vi kan ge riktlinjer och verktyg. Vi ska uppträda på ett sånt sätt att vi får större genomförandekraft.
Finns det en risk att en grafisk profil dödar kreativiteten hos enskilda församlingar?
- Det tror jag absolut inte. Innehållet ska alltid produceras där det viktiga arbetet sker i församlingarna. Det är upp till dem att välja bilder och manér, vi kan hjälpa till att förenkla och ge råd ”Här kan man ha bildruta eller en logotyp”. Det finns inte en risk att allt blir likriktat utan det ska finnas olika uttryck.
Kan det bli så att någon från er hör av sig om ni ser att en församling ”gör fel” i förhållande till den grafiska profilen?
- Vi ska aldrig bli kommunikationspoliser. Redan nu får vi jättemycket frågor. Vi vill vägleda på ett bra sätt och ge förslag hur man kan lösa utmaningar.
Kommer församlingar, pastorat och stift nu att behöva byta och kassera trycksaker?
- Det ska inte slängas eller kasseras material. Oavsett var det här landar är det möjligtvis en varsam uppdatering. Ny grafisk profil kan anammas när det görs ett nytt material
Vi har fått in synpunkter till Kyrkans Tidning efter den förra artikeln att stift, pastorat och församlingar nu måste inordna sig i något som kommer uppifrån trots att Svenska kyrkan är organiserad med församlingen som bas. Vad säger du om det?
- Jag förstår finns en sån rädsla, det är olyckligt och kanske har det historiska perspektiv. Men vårt uppdrag på den nationella nivån är att stötta och främja och ge hjälpmedel till något som både kan användas i det stora pastoratet eller den lilla församlingen. Vi har lyssnat till församlingarna under många år. Svenska kyrkan är ingen koncern.
Har församlingar, pastorat och stift varit delaktiga i förarbetet?
- Ja vi har en referensgrupp från församlingar, pastorat och stift om utmaningen och behoven framåt. Vi har även kontakt med kommunikatörer på flera nivåer.
Vad händer nu?
- Vi talar vid flera tillfällen med styrande organ, arbetet kommer inte att ske skyndsamt.
Hur mycket kommer det att kosta?
- Fram tills nu har det kostat ett par hundra tusen kronor att ta fram ett underlag som även innehåller undersökningen från Novus. Men eftersom inga beslut är tagna och vi inte vet var det här landar är det för tidigt att säga något om total budget ännu.
Finns det någon reklambyrå anlitad?
- Vi har tagit viss hjälp utifrån av Identity work.
Vad hoppas du på att en ny grafisk profil ska ge?
- Som med allt vårt stöd hoppas jag det ska förenkla för församlingarna och att det ska bidra till kommunikationsarbetet lokalt. Jag hoppas att eventuella varsamma justeringar ska svara mot de behov som församlingarna har och lösa de utmaningar församlingarna berättar att de har med dagens grafiska profil.
Med hjälp av Novus har Svenska kyrkan gjort en undersökning för att kunna dra slutsatser inför arbetet med den nya grafiska profilen. Bland annat kunde det slås fast att skölden är väl känd bland unga. Bilden är ett förslag på hur den nya grafiska profilen skulle kunna se ut. Bild: Svenska kyrkan
Vilka nya behov handlar det om?
- Det finns så många platser så som enskilda kyrkors namn eller ett diakonins hus. Runt hörnet har vi ju också begravningsbyråverksamheten. Hur ska vi kunna kommunicera det församlingarna tycker är viktigt att berätta och som inte bara är församlingens eller pastoratets namn. Det klurar vi på.
Men skölden blir kvar?
- Ja, vi har gjort undersökning med hjälp av Novus. Den visade att skölden är välkänd även hos unga människor.
Finns det något i bakgrunden till en ny profil att det har varit spretigt och att församlingar har gjort som de vill?
- Det är inte någon huvudanledning. Svenska kyrkan är ju en organisation som bygger på frivillighet men som kan bli tydligare i kommunikation och vi kan ge riktlinjer och verktyg. Vi ska uppträda på ett sånt sätt att vi får större genomförandekraft.
Finns det en risk att en grafisk profil dödar kreativiteten hos enskilda församlingar?
- Det tror jag absolut inte. Innehållet ska alltid produceras där det viktiga arbetet sker i församlingarna. Det är upp till dem att välja bilder och manér, vi kan hjälpa till att förenkla och ge råd ”Här kan man ha bildruta eller en logotyp”. Det finns inte en risk att allt blir likriktat utan det ska finnas olika uttryck.
Kan det bli så att någon från er hör av sig om ni ser att en församling ”gör fel” i förhållande till den grafiska profilen?
- Vi ska aldrig bli kommunikationspoliser. Redan nu får vi jättemycket frågor. Vi vill vägleda på ett bra sätt och ge förslag hur man kan lösa utmaningar.
Kommer församlingar, pastorat och stift nu att behöva byta och kassera trycksaker?
- Det ska inte slängas eller kasseras material. Oavsett var det här landar är det möjligtvis en varsam uppdatering. Ny grafisk profil kan anammas när det görs ett nytt material
Vi har fått in synpunkter till Kyrkans Tidning efter den förra artikeln att stift, pastorat och församlingar nu måste inordna sig i något som kommer uppifrån trots att Svenska kyrkan är organiserad med församlingen som bas. Vad säger du om det?
- Jag förstår finns en sån rädsla, det är olyckligt och kanske har det historiska perspektiv. Men vårt uppdrag på den nationella nivån är att stötta och främja och ge hjälpmedel till något som både kan användas i det stora pastoratet eller den lilla församlingen. Vi har lyssnat till församlingarna under många år. Svenska kyrkan är ingen koncern.
Har församlingar, pastorat och stift varit delaktiga i förarbetet?
- Ja vi har en referensgrupp från församlingar, pastorat och stift om utmaningen och behoven framåt. Vi har även kontakt med kommunikatörer på flera nivåer.
Vad händer nu?
- Vi talar vid flera tillfällen med styrande organ, arbetet kommer inte att ske skyndsamt.
Hur mycket kommer det att kosta?
- Fram tills nu har det kostat ett par hundra tusen kronor att ta fram ett underlag som även innehåller undersökningen från Novus. Men eftersom inga beslut är tagna och vi inte vet var det här landar är det för tidigt att säga något om total budget ännu.
Finns det någon reklambyrå anlitad?
- Vi har tagit viss hjälp utifrån av Identity work.
Vad hoppas du på att en ny grafisk profil ska ge?
- Som med allt vårt stöd hoppas jag det ska förenkla för församlingarna och att det ska bidra till kommunikationsarbetet lokalt. Jag hoppas att eventuella varsamma justeringar ska svara mot de behov som församlingarna har och lösa de utmaningar församlingarna berättar att de har med dagens grafiska profil.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar