fredag 26 januari 2024

Jamal el-Haj – Rö(S)tmagneten







S måste sparka Jamal El-Haj efter detta haveri

Publicerad 25 jan 2024

Det tog åtta månader innan S-riksdagsledamoten Jamal El-Haj lät sig intervjuas om sitt deltagande i den ökända palestinska konferensen i Malmö. Nu förstår vi varför.

Det tog åtta månader innan Jamal El-Haj svarade på frågor. Under onsdagskvällen gästade han SVT:s Aktuellt där han pressades om sitt deltagande i den ökända palestinska konferensen i Malmö.

Magdalena Andersson har försvarat el-Haj med all kraft och märkliga argument.

Enligt Socialdemokraternas partiledare, Magdalena Andersson, har hennes partikollega Jamal El-Haj, ägnat hela sitt politiska liv åt att bekämpa terrororganisationen Hamas.

Om det stämmer borde han vara en Hamas-expert med mycket känsliga tentakler. Men när riksdagsledamoten uppträdde i SVT Aktuellt på onsdagskvällen, framställde han sig mer som en idealistisk amatör som låtit sig föras bakom ljuset.

Varför deltog han i Palestinakongressen i Malmö i maj i fjol, trots varningar om att ordföranden, Amin Abu Rashid, hade Hamaskopplingar?

Ett: för sin mammas skull. Två: för att kongresslokalen bara låg 2 000 meter från hans hem, så han kunde se den från balkongen (!) Tre: Varningarna kom bara några dagar före kongressen.



Så han hann inte... googla?


Men El-Haj ställde minsann tuffa frågor till Abu Rashid, för att förvissa sig om att det inte var något lurt, påstår han själv. När Abu Rashid sedan häktades i Nederländerna, anklagad för terrorfinansiering i mångmiljonklassen, blev svensk-palestiniern både förvånad och besviken:

– Jag känner mig lite lurad för att man kanske inte informerade mig om hela bilden. För att då hade jag inte den här bilden.

Låter det plausibelt? En svuren Hamas-fiende får varningar om Abu Rashids välkända kopplingar – som han själv aldrig har hört talas om. Han ställer Abu Rashid mot väggen, men låter sig lugnas av ett: ”Lita på mig, Jamal!”

Den historien bär inte sannolikhetens prägel.

Andersson viftade bort alla frågetecken med att ”han är en fackföreningskille”!

Redan före konferensen intervjuades El-Haj för övrigt av Sydsvenskan och konfronterades med ett foto där Abu Rashid stolt poserar tillsammans med den högt uppsatte Hamasledaren Ismail Haniyeh, som just överräckt en hedersutmärkelse.

– Bilden är inget jag känner till. Men om Amin har fått en utmärkelse av Haniyeh, eller någon annan, betyder det inte att de tillhör eller representerar organisationen, svarade El-Haj då.

För att översätta till en europeisk kontext: ”Att en person tar emot en hedersutmärkelse från en nazistorganisation säger absolut ingenting om hans politiska sympatier.”

Jamal El-Haj har nu även låtit sig intervjuas av DN. Där förklarar han varför han år 2004 deltog i en sorgehögtid i Malmö till minne av Hamas dåvarande ledare, shejk Yassin, som dödats i en israelisk attack:

– Om jag ser att mina palestinska vänner är ledsna, då beklagar man sorgen. Oavsett vad man tycker om den som dödats.

Översättning: ”Jag deltog enbart i den där minnesstunden över nazistledaren, med vajande hakkorsflaggor, för att mina kompisar sörjer honom så mycket.”

Jamal El-Haj må ha tagit avstånd från Hamas i retoriken, men i praktiken är han beredd att ge terrororganisationen legitimitet. Varför skulle han annars ha satt sig bredvid Abu Rashid på konferensen, och kramat honom, trots varningarna?

Att statsministerämnet Magdalena Andersson går i god för honom är häpnadsväckande. I en P1-intervju, nyligen, viftade hon bort alla frågetecken med att ”han är en fackföreningskille”!

Så dum kan S-ledningen inte vara. Och det är den inte. Men den ser uppenbarligen fördelar med att ha en Hamas-flörtande representant som sätter det palestinska folket före allt i sin riksdagsgrupp. Han drar ju in röster.

Socialdemokraterna kan inte behålla
Jamal el-Haj efter detta haveri!


S-politikern El-Haj ångrar inte sitt deltagande i ”Hamas­konferens”

Riksdagsledamoten Jamal El-Haj (S) säger sig inte ångra att han närvarade vid den omskrivna konferensen som många hävdar hade kopplingar till Hamas.

Riksdagsledamoten Jamal El-Haj (S) säger sig inte ångra att han närvarade vid den omskrivna konferensen som många hävdar hade kopplingar till Hamas. Foto: Fredrik Sandberg/TT

S-toppen Jamal El-Hajs deltagande i vad många anser var en Hamas­konferens är omdebatterat. I en sällsynt intervju uppger El-Haj att han inte ångrar beslutet att närvara och därmed trotsa sitt partis vilja.

– Hade jag inte deltagit så hade jag inte kunnat se min mamma i ögonen, säger han till Dagens Nyheter.

Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post

I maj i fjol deltog Jamal El-Haj i EPC i Malmö, ett arrangemang som av bland andra palestinske ambassadören Rula Almhaissen beskrivits som en ”Hamas­konferens”. Sedan dess har S-ledaren Magdalena Andersson hävdat att El-Haj ”vigt sitt politiska liv åt att bekämpa Hamas”.

S-ledaren Magdalena Andersson har vid upprepade tillfällen tagit Jamal El-Haj i försvar.

Jamal El-Haj, som tidigare avböjt flera mediers intervju­förfrågningar, har nu tagit bladet från munnen.

– Jag har dåligt samvete gentemot mitt parti. För att de måste försvara mig som de har tvingats göra, säger han i en intervju i DN.

El-Haj är dock tydlig med att hans lojalitet till S inte sträckte sig så långt att han avstod från att delta i den omstridda konferensen, som partiet hade avrått från att närvara i.

– Hade jag inte deltagit så hade jag inte kunnat se min mamma eller mina palestinska vänner i ögonen efteråt, säger han och beskriver konferensen som en folkfest.

Vid tillfället syntes El-Haj krama om konferensens ordförande Amin Abu Rashid, en person som nu sitter häktad i Nederländerna anklagad för att ha samlat in pengar till terrorist­gruppen Hamas. El-Hajs kommenterar det med att han inte vet om anklagelserna mot Abu Rashid är korrekta.

2004 närvarade Jamal El-Haj vid en sorgehögtid i Malmö som hölls efter att en Hamas­ledare dödats.

– Om jag ser att mina palestinska vänner är ledsna, då beklagar man sorgen. Jag var tydlig redan då: Man får inte döda civila även om de är judar.

DN frågar El-Haj vad han menar med citatet ”även om de är judar”.

– Jag uttryckte mig fel. Man ska inte döda civila, punkt. Oavsett om de är palestinier, judar eller israeler, svarar han.

DN uppger att El-Haj sammanfattar de senaste månadernas omfattande kritik mot honom som ett rasistiskt drev.

– Borgerliga politiker och sverige­demokrater vill flytta fokus från egna misslyckanden. Min palestinska och muslimska bakgrund har passat bra in i en påhittad bild om att det finns en vålds­romantik i Social­demokraterna, hävdar han.


Jamal El-Haj (S) kallar kritiken mot honom ”ett rasistiskt drev”.

Det blir direkt fånigt.

”Jag tillhörde tidigare Fatah som är en motkraft till Hamas”, säger han. Han står fast vid att det omdiskuterade möte där han deltog inte kan kallas en Hamaskonferens och känner sig ”lurad” av konferensens ordförande, som häktats misstänkt för att ha samlat in pengar till terrorgruppen. Flera gånger tidigare har Jamal El-Haj tagit direkt avstånd från Hamas metoder. Gott så.

Samtidigt: Intervjun gör det uppenbart hur han konstant försöker sitta på två stolar.

Partiet anmodar honom att inte uppträda på konferensen i Malmö – han gör det ändå, och kallar kritiken ”ett rasistiskt drev”. Det blir direkt fånigt; det finns gott om politiker med ursprung i Mellanöstern som inte anklagas för Hamaskopplingar, eftersom de håller sig långt borta från terrorrörelser.

Man kan inte alltid välja båda. Så svajig kan inte en S-riksdagsman vara.
Han har sagt att han la S-rosen på hyllan under Malmökonferensen. ”Kan man göra så”, frågar DN:s Niklas Orrenius. ”Nej”, svarar El-Haj.

Han vill att propalestinska demonstranter markerar att judar inte har ett kollektivt ansvar för Israels krigföring – och går vilse i ett resonemang om huruvida Israel har ”en ideologi där man mördar folk”: ”Här blandar jag ihop judar och Israel... Det ska man inte göra.”

Han deltar i sorgehögtider för Hamasledare och tar samtidigt avstånd från rörelsens bombningar. ”Man får inte döda civila även om de är judar”, säger han. Vadå även om de är judar? ”Jag uttryckte mig fel.” Det kränger och snurrar.

”Här valde du det palestinska folket före ditt parti?”, frågar Orrenius om Malmökonferensen. Svaret: ”Jag valde båda, tycker jag.”

Men man kan inte alltid välja båda. Så svajig kan inte en S-riksdagsman vara. Jamal El-Haj tycks inte ha sympatier för Hamas – så håll dig då borta från Hamas. Svårare är det inte.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar