TV4 har nyligen granskat hur Socialdemokraterna sprider politiska budskap genom ett nätverk av egna sajter och konton i sociala medier. Via sitt mediebolag AiP Media har man lanserat webbplatser som politikkollen.se som ska påverka opinionen utan att det märks att Socialdemokraterna står bakom.
Aftonbladet Kultur kan nu visa att sajterna samlar in information om besökarna utan deras vetskap eller medgivande. Metoderna strider mot Integritetsskyddsmyndighetens (IMY) riktlinjer, mot EU:s dataskyddsförordning. En granskning av bakomliggande kod som Aftonbladet Kultur har gjort avslöjar de långtgående metoderna. Programmering och konfiguration har gjorts för att maximera den mängd data man kan utvinna från besökarna.
Enligt gällande lag ska alla webbplatser ge besökaren möjlighet att säga nej till cookies. Det gör även AiP:s sajter, men ändå samlar de in den integritetskränkande datan direkt vid besöket, utan att vänta på tillstånd.
AiP Media samlar in data om IP-nummer och annat som kan profilera besökaren. Man har konfigurerat spårningen så att den ska kartlägga besökarnas politiska intressen. Visar man intresse för exempelvis ”socialism” eller ”liberalism”, så taggas besökaren med den informationen. Detta samlas sedan i de annonsverktyg som finns bakom sociala medie-plattformarna.
AiP kartlägger därmed systematiskt politiska preferenser på individnivå. Med hjälp av techjättarnas verktyg kan AiP-media sedan styra innehåll på sociala medier så att passande innehåll ska hamna på ”rätt” besökares mobilskärm. Datainsamlingen har pågått i mer än ett år.
AIP har anpassat inställningar och kod för att ge så kraftfulla möjligheter som möjligt och spårningen sker på extremt detaljerad nivå.
AIP-medias sajter politikkollen.se och schyst.social riktar sig mot framför allt unga. Schyst vill mobilisera ungdomar att bli ambassadörer för Socialdemokraterna på sociala medier. Politikkollen.se har optimerats för att komma upp i typiska sökningar som unga, relativt oinsatta kan ha: ”Vad är en ideologi?”, ”Vad är socialdemokrati?”, ”Liberalism” och så vidare. Tonläget på webbplatserna är uppenbart anpassat för yngre målgrupper.
Även AiP Medias datainsamling riktar särskilt in sig på yngre internetanvändare. En del av koden bakom sajterna samlar upp data till AIP:s annonskonto på sociala media-plattformen Snapchat, som används av nästan uteslutande yngre. Där kan man i sin tur påverka förstagångsväljare och andra för politiken viktiga, yngre målgrupper.
På både politikkollen.se och schyst.social, kan besökaren skriva in e-postadress och telefonnummer för att få kontakt eller engagera sig inom socialdemokratin. Denna information fångas upp och skickas vidare till Snapchats system. Där kan de jämföras med uppgifter som hör till just den personens Snapchat-konto. På så vis kan systemet sätta samman anonyma webbplatsbesök med enskilda, identifierade Snapchatanvändare.
Med hjälp av denna spårning kan AIP sedan rikta sig till människor baserat på deras uttryckta intressen inom politikområdet. De kan styra innehåll på Snapchat mot de som intresserat sig för specifika ämnen på politikkollen.se. Detta kan vara olagligt enligt EUs dataskyddsförordning. Att någon håller koll på vilken ideologi som enskilda Snapchat- och Instagramanvändare intresserar sig för, är något som få förstår att de är utsatta för.
AiP Medias datainsamling syftar också till att påverka de svar som Snapchats populära AI-bot ger. Om Snapchat-användaren frågar AI:n om en aktuell politisk fråga kan AiP Media rikta innehåll till att dyka upp precis då. Informationen om användarens tidigare besök på politikkollen.se triggar fram ett visst innehåll i svaret.
AIP har anpassat inställningar och kod för att ge så kraftfulla möjligheter som möjligt och spårningen sker på extremt detaljerad nivå. AIP har aktivt valt bort inställningar som skulle ha minimerat risken för att överträda gällande datalagstiftning eller IMY:s riktlinjer.
Detta görs alltså utan att besökaren ger sitt medgivande. Data om användarna verkar enligt konfigurationen bakom webbplatserna även delas till tredje part i USA, vilket i så fall kan vara i strid mot gällande lag.
Metoderna är etiskt högst tveksamma och de sker i hemlighet.
De här metoderna är relativt vanliga inom digital marknadsföring. Även om de kan vara oetiska så håller aktörerna sig ofta precis innanför lagens råmärken. Andra partier, däribland Moderaterna, använder också spårningsteknologi för att samla in och jämföra personuppgifter med sociala medie-konton. Här används bland annat funktioner som matchar besökaren på moderaterna.se mot Facebook-användare för att rikta budskap.
Precis som på AiP Medias sajter är det man samlar in av politisk natur, och därför särskilt skyddat i dataskyddsförordningen. Men AiP Medias sajter går längre.
På AiP Medias sajter sker alltså insamlingen innan besökaren godkänt cookies eller haft en chans att läsa sajtens integritetspolicy. De har dessutom valt ett otydligt och vilseledande sätt att informera om hur data hanteras, vilket kan vara i strid med lagen om elektronisk kommunikation (LEK). Möjligheten att förstå och neka till den integritetskränkande behandlingen är dessutom liten, särskilt för en yngre webbplatsbesökare
Det verkar alltså som att AiP Medias sajter spårar användare på ett olagligt sätt. Metoderna är etiskt högst tveksamma och de sker i hemlighet. Att AiP här dessutom tydligt riktar sig mot yngre, gör saken än mer problematisk. I sin vägledning för politiska aktörer informerar IMY uttryckligen om att EU:s dataskyddsförordning förbjuder den ”inriktningsteknik” som AiP använder mot någon som är yngre än 17 år. Användandet av Snapchats insamlingsteknik pekar tydligt på att de inte har hörsammat detta.
Aftonbladet Kultur presenterar upptäckterna över video för Daniel Färm, VD på AiP Media och ansvarig utgivare Karl Anders Lindahl.
– Vi kände inte till att insamlingen gick igång innan medgivandet, säger Lindahl.
Men han är inte säker på att AiP Media ska sluta samla in och använda data i framtiden.
– Vi får stänga av den här cookien helt och hållet, och så får vi ju se hur vi gör sedan.
När vi försöker förstå hur AiP Media ser på att just unga är det man riktar sig emot, avbryter Färm. Han vill nu ha frågor på mail.
– Vi kommer göra en samlad översyn, och så får vi återkomma, säger Färm.
AiP bröt mot sin egen policy
• Webbplatsers kod och kommunikation med sociala medie-plattformar går att se med hjälp av inspektionsverktyg i till exempel Google Chrome. Efter ett tips gick vi in på webbplatserna i granskningen i så kallat "incognito mode".
• Vi kunde här se att webbplatserna skickade profileringsdata till bland annat Snapchat och Meta. Detta görs med hjälp av kod som tillhandahålls av techbolagen. Det gick här också att se hur AiP Media har konfigurerat datainhämtningen.
• I kommunikationen mellan sajterna och Snapchats servrar, kunde vi också se att man aktiverat insamling av "personally identifiable information". Detta är exempelvis telefonnummer, epostadresser eller andra personuppgifter användaren lämnar ifrån sig.
• Vi jämförde insamlingskod och anrop med verktygen i såväl Snapchats som Metas verktyg för personalisering. Det är här uppenbart att spårningen inte har konfigurerats automatiskt.
• Vi såg hur insamlingen av data till Snapchat och Meta startar direkt när sidan laddas in, detta innan användaren godkänt cookies eller integritetspolicy.
• I AiP:s egen policy framgår att man är medveten om att den datainsamling man ägnar sig åt kräver samtycke. Deras formulering om att databehandlingen sker enligt EU:s dataskyddsförordning är därför vilseledande.




Inga kommentarer:
Skicka en kommentar